Rumphius’ Kruidboek, verhalen uit de Ambonese flora

Rumphius’ Kruidboek, verhalen uit de Ambonese flora, is geschreven door Norbert Peeters. Houd je van geschiedenis, kruiden en botanische tekeningen? Dan is dit een pareltje voor jou.

Wie was Rumphius?

Het boek gaat over een boek. Het zijn vijftien verhalen over Rumphius en de Ambonese flora. Peeters vertelt rijkelijk en zeer grondig over Rumphius (Georg Everhard Rumpf 1627-1702) een Duitse bioloog, die als companiesoldaat op Ambon was achtergebleven tot zijn dood. Na veertig jaar studie had Rumphius een meesterwerk achtergelaten: Het Amboinsche Kruidboek (1741-1750). Dit boek is verzamelwerk over de bijzondere geografie van het eiland, de geschiedenis en de fauna en flora. Rumphius is beroemd geworden door zijn beschrijvingen van Ambon, in het bijzonder de dieren- en plantenwereld.

Tekst en tekeningen

Terug naar Rumphius’ Kruidboek. Het boek is prachtige geïllustreerd met botanische tekeningen. De verhalen gaan over de kruiden, de geschiedenis ervan en een stukje filosofie. Het boek bevat veel tekst en tekeningen. De teksten zijn niet eenvoudig om te lezen. Indien je echter Geschiedenis als vak erg leuk vind of vond, dan herken je de wijze van schrijven wel en is dit geen enkel probleem. Daarnaast is het natuurlijk wel belangrijk dat je geïnteresseerd bent in Biologie, flora en fauna in het bijzonder, want de verhalen gaan vooral over kruiden.

Kun je hier nu zoveel over schrijven, denkt wellicht de lezer dan? Ja , wel degelijk. De verhalen zijn echt diepte-studies en zo uitgebreid, dat je er al snel achterkomt dat je eigenlijk maar zo ontzettend weinig weet over eenvoudige ‘dingen’ zoals bijvoorbeeld een banaan:

Op de fruitmarkten van Ambon, vind Rumphius kleine bananen, niet vele groter dan een vinger, tot bananen van een halve meter lang. Rumphius ontkracht een hardnekkige mythe: een banaan komt niet van een ‘bananenboom’ maar is een uit de kluit gewassen kruidplant.

Alles over kruiden?

De verhalen zijn stuk voor stuk interessant en studies op zich zelf. Houdt er mee rekening dat het geen kruidenboek is zoals wij hier gewend zijn. ‘How-to-do’ boeken over kruiden, die in onze tuinen groeien en in de keuken worden gebruikt, zijn toch wel heel anders qua inhoud en informatie. Maar voor de echte liefhebber is dit boek een waardevolle informatiebron. Bovendien komen er kruiden aan bod die wij vaak gebruiken. Kruidnagel, gember, nootmuskaat; dit zijn kruiden die we allemaal wel kennen maar waar we nauwelijks iets van weten.

Verdieping en/of genieten

Wil je meer weten over Wonderwortels (gemberachtigen), de Boomwurger of een vrucht die ‘stinkend rijk’ is qua smaak? Geniet je van botanische tekeningen en achtergrondverhalen over verre landen en andere culturen? Dan is dit boek zeker een aanrader voor jou.