‘Powervrouwen’ van Richard Zuiderveld heeft power!

‘Powervrouwen’ van Richard Zuiderveld is volgens een gastrecensente een heerlijk leesbaar boek. Zuiderveld weet hoe hij liefde voor lezen en geschiedenis bij lezers kan opwekken. De illustraties zijn niet van één hand maar divers: van klassieke schilderijen tot strip illustraties.

Thuisonderwijs & Geschiedenis

Ongeveer vijftien jaar geleden stond ik aan het begin van tien jaren thuisonderwijs geven. Inmiddels kijk ik daar met dierbare herinneringen op terug en is dochterlief naar de universiteit. Maar laat me een verhaaltje vertellen over een van de moeilijkheden die ik ondervond. U raadt het wellicht al: waar haalde ik, in het kader van geschiedenisonderwijs, boeken over belangrijke vrouwen vandaan?

Ik was lid van een supportgroep thuisonderwijs-ouders en niet alleen ik wenste een evenwichtige verdeling van historische bibliografieën van mannen én vrouwen. We zochten online, in boekwinkels, op school-fairs, en in antiquariaten. Toch bleef de plank met boeken over mannen vele malen groter dan die van vrouwen. Ze waren er, maar dan waren het vaak Amerikaanse boekjes over Pocahontas of Harriet Tubman. Nederlandstalig stond alleen Anne Frank tussen het mager aantal boeken over vrouwen.

Gevonden: ‘Powervrouwen’

Toen ik onlangs in een boekwinkel hét boek tegenkwam dat ik vijftien jaar geleden zo graag had willen hebben: ‘Powervrouwen’ van Richard Zuiderveld. Ik schafte het direct aan. Misschien voor mijn kleinkinderen of om mijzelf te testen hoeveel van de 35 besproken vrouwen ik toch door de jaren heen heb weten te verzamelen. Dat bleken 20 van de 35 vrouwen, en dat na ruim tien jaar verzameldrift en het zijn vooral Engelstalige bibliografieën.

Belangrijke vrouwen in de geschiedenis

Mijn dank aan Zuiderveld is dan ook groot en ik vind het tof dat een mannelijke docent dit boek geschreven heeft. Met één klap vult hij de boekenplank met historische vrouwen aan. Met grote interesse lees ik enkele verhalen van vrouwen die ik in mijn periode van thuisonderwijs niet heb gedoceerd.

Moeders en vaders, docenten, oma’s en opa’s, schaf dit boek aan voor uw zonen en dochters. Voor elke historische vrouw die in Powervrouwen is opgenomen zijn er talloze weggelaten. Denk aan alle vrouwen die hun uitvindingen, kunstwerken of gedachtegoed aan (hun) mannen hebben toegeschreven om zo kans op publicatie of erkenning te maken. Of aan de vrouwen die zich achter een mannen-synoniem hebben verborgen om gepubliceerd te worden. En denk aan vrouwen die briljant waren maar geen toegang tot onderwijs of financiële steun kregen.

Uiteraard vervangt Powervrouwen een goede bibliografie niet; wie meer over deze 35 vrouwen wilt weten zal dieper moeten gaan graven. Maar wat een uitstekende opstap naar een meer evenwichtige geschiedvertelling.

Powervrouwen van Richard Zuiderveld is verkrijgbaar bij Karakter Uitgevers B.V., ISBN 9789045217406

Doelgroep: Middelbare Scholieren (11-16 jaar). 35 spannende verhalen over bijzondere vrouwen in de geschiedenis.

Extra: