Riksja’s journey: een kijkje achter de schermen
In ‘Riksja’s journey’ deelt de oprichter van het bedrijf én schrijver van dit boek, Marius Appelman, zijn belangrijkste inzichten over het opstarten en vooral runnen van een bedrijf. Een mooi en interessant kijkje achter de schermen!
Niet alleen de geschiedenis van Riksja Travel
Marius Appelman richt in 2000 Riksja Travel op. Zelf weet hij op dat moment maar weinig over de reisbranche. Wat hij wel weet, is dat hij een ander soort bedrijf wil. Een bedrijf dat medewerkers centraal stelt. Of zoals hij zelf zegt, hij wil ‘mensen op de eerste plaats zetten met een organisatie die bruist van
enthousiasme.’ In zijn boek ‘Riksja’s journey – Met een organisatie op weg naar overvloed’ beschrijft hij dan ook niet alleen de geschiedenis van deze reisorganisatie, hij beschrijft vooral hoe je een organisatie kan laten groeien en hoe je daarbij de medewerkers meeneemt en niet uit het oog verliest. Met andere woorden: welke lessen kun je leren van het volwassen worden van een organisatie?
Riksja’s journey: vier dimensies
Appelman vertelt deze lessen aan de hand van vier dimensies:
- De mentale dimensie: de doelbewuste keuzes die een bedrijf maakt.
- De sociale dimensie: hoe werk je samen binnen een bedrijf?
- De fysieke dimensie: de structuur van en binnen het bedrijf.
- De spirituele dimensie: het bewustzijn over een bedrijf en het vergroten eran.
Misschien klinkt dit nu allemaal vaag, maar doordat Marius Appelman alles in logische stappen vertelt, geïllustreerd door hoe deze dimensies bij Riksja verliepen, of impact hadden, is het een heel helder verhaal.
Een boek voor iedere ondernemer en leidinggevende
Toen dit boek werd aangeboden voor een review, wilde ik het uit nieuwsgierigheid naar de reisorganisatie Riksja graag lezen. Wij reizen zelf eigenlijk nooit georganiseerd, maar als we er over nadenken, komt Riskja altijd ter sprake. Dus voor iedereen die interesse heeft in het bedrijf, is dit boek zeker een aanrader. Maar het boek is, zoals ik eerder al schreef, veel meer dan alleen een bedrijfsbeschrijving. Appelman beschrijft een manier om anders te kijken naar je organisatie en geeft daarmee handvatten aan leidinggevenden om medewerkers aan een bedrijf te binden. Voor ondernemers geeft hij ook inspiratie over hoe je door het vertellen van een verhaal je onderneming tot leven kunt brengen.
Wijze lessen
Maar ook als je niet onderneemt of leiding geeft, heeft het boek wat te bieden. Zo vond ik zelf wat Appelman schrijft over het klimaat en hoe de (vooral) verre reizen die Riksja-reizigers maken daar geen positieve bijdrage aan leveren. Hij besluit – samen met zijn team – om de schade hiervan te compenseren. Enerzijds door CO2-compensatie, maar ook door het verbeteren van leefomstandigheden van mensen in de bestemmingslanden. Zodat zij ook duurzamer leven.
Daarbij geeft hij ook nog tips voor andere boeken die hem geïnspireerd hebben. Alles bij elkaar dus zeker de moeite van het lezen waard!