De Ramaika: kroniek van een vervloekte familie

Rob Haantjes vertelt zijn kinderen voor het slapengaan verhalen – als ik de omvang van dit boek zie heeft hij dat lang gedaan. Uit die verhalen komt ‘De Ramaika’ voort, het eerste deel in een serie van drie fantasievolle boeken.

Cover De Ramaika

Spoorloos verdwenen

‘De Ramaika’ begint met het verhaal van Siep. Zijn vader, Jan-Age, is tijdens baggerwerkzaamheden waar hij toezicht op hield spoorloos verdwenen. Op klaarlichte dag, op een rustig riviertje in de Eindhovense Genneper Parken. De baggerschuit waar hij samen met baggeraar Ad mee de rivier op ging wordt verlaten aangetroffen. Verder ontbreekt ieder spoor. Er wordt alleen een eeuwenoude put gevonden in de Genneper Parken en na twee maanden wordt de zoektocht gestopt. Tot groot verdriet van Siep. Als hij op een nacht door de krantenknipsels over de vermissing doorneemt, ziet hij een klein mannetje, dat lijkt op een riddertje. Het zwaait naar een buurvrouw aan de overkant en verdwijnt dan in een gat in de stoep. Siep denkt even dat hij gek wordt. Tot hij in de secretaire van zijn vader, in een geheim compartiment, een oud boek vindt.

De Ramaika: een torenaar spreekt een vloek uit over het geslacht Van Ghenderen

Het oude boek is het verhaal van de familie Van Ghenderen, een addelijke familie die heerste over Genoppe. Het moment dat Jaakob van Ghenderen besluit om zijn kasteel, de Ghenderborch, te gaan bouwen op de plek waar torenaar Ogenal de ruïne van een toren bewoont én bewaakt. Als de torenaar weigert te vertrekken, wordt hij op brute wijze gedood door De Vlerick, de rechterhand van Jaakob, en een aantal van zijn mannen. De torenaar spreekt een vreselijke vloek uit over het geslacht Van Ghenderen, over Jaakob en alle oudste zonen die in zijn familie geboren zullen worden. Jaakob komt er langzaam maar zeker achter wat deze vloek, De Ramaika, inhoudt. Maar hij legt zich hier niet bij neer en gaat op zoek naar een manier om deze vloek op te heffen.

Twee tijdlijnen

‘De Ramaika’ heeft twee tijdlijnen: die van Siep in onze tijd en de tijdlijn die de inhoud volgt van het oude boek, de tijd van de familie Van Ghenderen. Samen met Siep ontdekt je de oude wereld, lees je over de wereld van adel, van torenaars en van vreemde wezens. En ontdek je wat de vloek inhoudt en hoe deze van generatie op generatie wordt doorgegeven. Aan het einde van dit eerste deel ontmoet Siep de overbuurvrouw en met wat codewoorden is duidelijk dat zij de wereld van Genoppe, ofwel De Doorgang, ook kent. Hoe en wat, daarvoor moet je deel twee gaan lezen. Een mooie cliffhanger!

De Ramaika - voor het kind in ons allemaal

Verhalen voor het slapen gaan

Je kunt merken dat ‘De Ramaika’ ontstaan is door de verhalen te vertellen; het is een boek dat je makkelijk voorleest en dat deels ook in spreektaal opgeschreven is. Dat maakt het een heel toegankelijk boek, een waarvan ik me al kan voorstellen dat ik het ga voorlezen aan mijn neefjes. Als ze net wat ouder zijn, want het is wel fijn als de kinderen op een leeftijd zijn dat ze zich al iets kunnen voorstellen bij heksen, tovenarij en andere werelden. Voor mij is de link met Eindhoven dan extra leuk – ik kijk al uit naar de volgende keer in de Genneper parken, kijken of ik daar ook vreemde wezens zie. Rob deelt op zijn social media hier ook mooie filmpjes en foto’s over. Het boek is ook prachtig geïllustreerd, met portretten van de familie Van Ghenderen.

Een minpunt

Een ding aan het boek is minder en dat is dat er best wat verschrijvingen in staan, die mij hebben afgeleid van het verhaal. Dit zorgde ervoor dat ik me niet helemaal kon onderdompelen in de fantasiewereld van Rob Haantjes. Dan heb ik het niet over de vreemde taal uit het oude Genoppe, dat is heel goed uitgedacht. Als je een woord een keer niet begrijpt uit de context, dan is er een verklarende woordenlijst. Die heb ik eigenlijk niet nodig gehad. Maar zo af en toe moest ik wel een dialoog herlezen om te achterhalen wie nu precies wat zei. Lees je daar doorheen, dan is ‘De Ramaika’ een boek dat je mee zal voeren naar een andere wereld.

Meer over voorlezen