Opkomst & ondergang van de Citroën Berlingo

De verhalen van Jo Komkommer

Toen ik door New Book Collective werd benaderd met de vraag of ik de verhalenbundel ‘Opkomst & ondergang van de Citroën Berlingo’ wilde recenseren, dacht ik als eerste, ojee, ik weet helemaal niets van auto’s (behalve dat ze ontzettend handig zijn als ze het ook daadwerkelijk en zonder problemen doen :)). Gelukkig werd ik al snel gerustgesteld. Het boek gaat niet over de geschiedenis van een auto, maar vertelt de verhalen van Jo Komkommer. Verhalen over zijn familie, vrienden en bijzondere mensen die zijn pad hebben gekruist. Dit sprak mij al veel meer aan, en toen ik de kafttekst las, was ik om:

Opkomst & ondergang van de Citroën Berlingo is een bundeling bitterzoete verhalen uit het leven van een geboren lanterfanter. Soms geestig, soms weemoedig, maar altijd autobiografisch. De verhalen spelen zich af in alle uithoeken van de wereld (Poolse kroegen, het strand van Boca Chica, de speelplaats van de Steinerschool, de heuvels rond San Francisco…), maar snijden in wezen steeds dezelfde thema’s aan. Ze gaan over vreugde en verdriet. Over de schoonheid van het alledaagse. Over de troostende kracht van humor. Over een reeks mislukte rijexamens, vaatwassers in sterrenhotels, de popularisering van rucola en biljarten om half drie ‘s nachts met jonge hemelbestormers. En over de hunkering naar momenten van geluk.’

Verhalenbundel

De verhalenbundel van Komkommer kent 24 hoofdstukken die samen 319 pagina’s beslaan. De bundel begint met een intrigerend verhaal over opa Jozef Komkommer en zijn werk als diamantair. En over de Joodse roots van de familie Komkommer. Met zijn uitvoerige, beeldende schrijfstijl zet Komkommer al in het eerste hoofdstuk de toon voor de rest van het boek. Komkommer neemt de lezer mee op een bijzondere reis, langs hoogte- en dieptepunten, waarbij je bijzondere mensen op bijzondere plekken ontmoet waar je later, samen met Komkommer, ook weer afscheid van neemt.

Komkommer weet met zijn verhalenbundel te laten zien dat overal op de wereld, waar je ook komt, schoonheid te ontdekken is. Niet alleen in de omgeving, maar vooral in de mensen die zich daar bevinden. Ook laat Komkommer met zijn verhalen zien dat van elke situatie het beste te maken is, over hoe weinig middelen je op dat moment ook beschikt. Juist op dat soort momenten ontstaan misschien wel de meest hechte en blijvende vriendschappen. Hoewel de verhalenbundel misschien niet voor iedereen is weggelegd, denk ik dat ‘Opkomst & ondergang van de Citroën Berlingo’ voor de liefhebber van het genre zeker een aanrader te noemen is.

Meer recensies van verhalenbundels op Boekrecensiesblog.nl: