Miss Potter – nostalgie in een zachte film

Gastblog door: Edwin Stok. Het levensverhaal van Miss Potter is het verhaal waar onze overgrootouders en grootouders mee zijn opgegroeid. Niet door de film die pas uit kwam in 2006, maar omdat Miss Potter tekenares en auteur was van de ongeëvenaarde bestseller kinderboeken zoals Peter Rabbit (Pieter Konijn). Wie? Juist, dat bedoel ik met onze grootouders en overgrootouders ..  dit is een verhaal over nostalgie, en heel geschikt voor dromers. De film is zachtaardig, lief en misschien een beetje idealistisch tot en met het einde toe. Een feelgoodverhaal om samen met het gezin naar te kijken.

Kijk-advies

De boeken van Beatrix Potter zijn zonder twijfel pure kinderboeken. De film over haar leven is een ander verhaal en kan het best samen met de kinderen bekeken worden, omdat het óók het verzet van Beatrix tegen haar opportunistische moeder laat zien, en het verdriet als haar grote liefde komt te overlijden. In die zin is de film Miss Potter eigenlijk meer geschikt voor nostalgische volwassenen die behoefte hebben aan een portie feelgood.

Beatrix Potter & Norman Warne

De film begint net na het jaar 1900. Miss Beatrix Potter is een dertiger en woont nog thuis, ongetrouwd, ze is niet van plan om te trouwen, ze is degelijk en leeft een beetje in haar eigen droomwereld. In het Victoriaanse Engeland van haar tijd was zo lang ongetrouwd blijven best ongebruikelijk. Miss Potter voldeed niet aan het rolpatroon dat de maatschappij dicteerde – tot haar eerste uitgever op de stoep stond in de persoon van Norman Warne. Hij wil heel graag haar kinderboek uitgeven, en Beatrix Potter beseft dat ze met Norman een gelijkgestemde gevonden heeft. Of eigenlijk, dat hij háár gevonden heeft.

Animatie momentjes

Miss Beatrix Potter zou uitgroeien tot een internationaal fenomeen in de wereld van de kinderboeken. Een talent dat zich al had ontwikkeld sinds haar kinderjaren toen ze haar eerste dieren en planten tekende en er verhalen rondom heen bedacht. Haar leefomgeving van het Lake District brengt een prachtige omgeving voor de film. Op sommige momenten komen de getekende dieren in de albums van Miss Potter tot leven door stukjes animatie in de film. Het is dit soort magie dat de kijkers in de wereld van de kinderen trekt. En daar gaat het immers om in het leven van Beatrix Potter, de Britse auteur van kinderboeken.

Engelse landschap

De film, die een biografie is van Beatrix Potter, geeft een prachtige weergave van het 19e en vroeg-20e-eeuwse Engeland; (Sommige momenten in de film brengen je terug naar de jeugdjaren van Beatrix Potter, ergens in de jaren 1870 – 1880) De cultuur, de kleding, de maatschappelijke opvattingen. Het verhaal laat ook zien hoe Beatrix Potter een zelfstandige vrouw was die niet echt paste binnen het tijdsframe van haar leefwereld. Misschien een dromer, buitengewoon zachtaardig en verfijnd, en tegelijk een vrouw die uitgroeide tot een beschermster van het Engelse landschap, door landerijen op  te kopen en ze zo te beschermen tegen bebouwing en industrialisatie. Aan het eind van de film wordt ook hieraan aandacht best.

‘Nee’ tegen Walt Disney

Deze Beatrix Potter kon het zich veroorloven om ‘nee’ te verkopen tegen het bod van Walt Disney. Deze pretparken- en film moloch heeft de creaties van Miss Potter nooit kunnen inlijven. Haar verhalen waren immers Engelse verhalen, en geen Amerikaans volksvermaak .. (“Nee” zei de dame, “Ik denk er niet aan”)

Mis Potter in evenwicht

Deze film is van begin tot eind volledig in evenwicht, het heeft in alles een positieve grondtoon, en voor de verandering heeft deze film alleen de animatiemomenten als special-effects. Het is het type film waarvan er nog maar weinig worden gemaakt. De film is teder. Een absoluut “feelgood” resultaat.

Klassiekers

De boeken en de verfilmingen van Peter Rabbit (Pieter Konijn) en andere dierenverhalen van Beatrix Potter worden al meer dan 100 jaar steeds weer opnieuw uitgegeven. Van generatie op generatie gaan deze verhalen over in de volgende families. Miss Beatrix Potter is een begrip geworden, en het was hoog tijd dat haar leven en haar boeken in een biografische film terecht kwamen. En wat voor een film !