Magische avonturen in De brief om middernacht

Een mysterieuze brief, een poort die alleen om middernacht opengaat en een verborgen magische wereld waarin de tijd heeft stilgestaan; dat zijn de ingrediënten van het kinderboek De brief om middernacht. In dit boek, dat qua sfeer doet denken aan de populaire Harry Potter-boeken, komt Emily terecht in een betoverde wereld vol magische en mysterieuze figuren. Een spannend, maar ook grappig verhaal.

Om middernacht valt er bij Emily thuis een vreemde brief op de mat. Haar ouders doen er nogal geheimzinnig over en als even later haar moeder spoorloos verdwijnt, en kort daarna ook haar vader, gaat Emily op onderzoek uit. Ze start haar zoektocht op het kantoor waar haar vader werkt bij de nachtpost. Maar het adres lijkt niet te kloppen en bestaat er eigenlijk wel zoiets als ‘nachtpost’? Emily staat voor een raadsel, maar dan gaat er op klokslag 12 uur ’s nachts ineens een deur open. Als Emily door deze deur gaat, komt ze terecht in een bizarre wereld. De tijd is er sinds 1859 stil blijven staan, het is er altijd nacht en de bevolking bestaat uit tovenaars en andere magische wezens. Emily ontdekt dat deze wereld destijds gecreëerd werd om te voorkomen dat magie zou verdwijnen. In dit toevluchtsoord, dat verborgen ligt achter het uurwerk van de Big Ben, zijn alle magische figuren voortaan veilig.

“Het middernachtsuur, een bevroren moment in de tijd die dient als ons toevluchtsoord”

Maar niet iedereen is tevreden met hun verblijf in deze verborgen wereld en Emily moet de strijd aangaan met de machtige Nocturne, die het uurwerk wil ontregelen en op die manier wil ontsnappen. Gaandeweg het avontuur ontdekt Emily dat er ook magisch bloed door haar eigen aderen stroomt.

Poeka’s, weerwolven en sprekende bibliotheken

De bewoners van het Middernachtsuur vormen een bonte verzameling van magische figuren. Naast alom bekende magische wezens als weerwolven en vampiers, komen er in dit verhaal ook originele creaties voor. Zo blijkt Emily zelf een ‘poeka’ te zijn. Daardoor kan ze veranderen in een haas of in een paard. Maar het mooist zijn wat mij betreft de gezusters Taal en Muziek die belichaamd worden door respectievelijk de bibliotheek van het British Museum en de boze Nocturne. Omdat ze al jarenlang vastzitten in het middernachtsuur, zijn ze afgesloten van nieuwe boeken, woorden en muziekgenres. Dit gebrek aan ‘voeding’ zorgt ervoor dat ze in verval zijn geraakt. Een mooi uitgewerkt gegeven, hoewel ik niet verwacht dat de gemiddelde jonge lezer het verhaal op dit niveau zal lezen.

Spannend en toch ook geestig

De creativiteit die schrijversduo Benjamin Read en Laura Trinder gebruikten bij het verzinnen van magische wezens is ook terug te vinden in hun taalgebruik. Dat levert leuke vondsten op als bekrompen droeftoeter, De Familiestrot (zowel Emily als haar moeder hebben een iets te grote mond die hen vaak in de problemen brengt) en heggevarken (een leuke samensmelting van het Engelse hedgehog en stekelvarken). En hoewel het een heel spannend verhaal is, zorgt de onderkoelde humoristische schrijfstijl vaak voor een vrolijke noot.

“In de schaduw stond een bureau en daarachter zat wat eens, heel lang geleden, een man moest zijn geweest.”

De brief om middernacht is een heerlijk spannend boek voor liefhebbers van boeken die zich afspelen in een magische wereld. En natuurlijk voor de liefhebbers van spannende mysteries. Geschikt voor lezers tussen 9 en 12 jaar.