Koningsspel, een prachtig boek

Een mooi boek, wat is dat eigenlijk? In de meeste gevallen gaat het om de inhoud. In die zin is ‘Koningsspel’ van Linda Dielemans een mooi kinderboek. Maar het is meer dan alleen een mooi verteld en boeiend verhaal. De illustraties van Sanne te Loo maken dat ‘Koningsspel’ ook qua vormgeving zeer geslaagd is. Alles bij elkaar maakt dit het boek tot een echte aanrader!

Recensie Koningsspel

Om maar met de inhoud te beginnen, ‘Koningsspel’ bestaat uit drie verhaallijnen die allemaal een kant belichten van een aantal schaakstukken. Het eerste verhaal gaat over Malcolm die In 1831 op het Schotse eiland Lewis een aantal prachtig bewerkte ivoren schaakstukken vindt. Deze zijn in de twaalfde eeuw gemaakt door Auga, een Groenlands meisje. Deze verhaallijn is de belangrijkste uit het verhaal. Tussendoor is er ook een verhaallijn geweven waarin de schaakstukken zelf een rol spelen.

Ivoorsnijder

Auga kan niet goed in de verte kijken, maar van dichtbij des te beter. Hierdoor is ze goed in priegelwerk, wat uitstekend van pas komt bij het snijden van ivoor. Haar vader neemt haar mee op reis naar Noorwegen waar hij het ivoor wil ruilen voor grondstoffen die in hun eigen dorp ontbreken. Daar krijgen ze te maken met koning Sverri  en koningin Margret. Die zijn onder de indruk van haar kunsten en ze krijgt de opdracht om een schaakspel te maken. Maar ondertussen wordt er over haar rug een politiek spelletje gespeeld en moet Auga uit alle macht zien te voorkomen dat de schaakstukken in verkeerde handen vallen.

Gedegen historische roman

Het is een prachtig middeleeuws verhaal dat uitblinkt in prachtige beschrijvingen. Niet alleen van het landschap, maar ook van de historische setting. Dielemans tovert de huizen, de kleding, de gewoontes op je netvlies waardoor het hele boek als een film leest. Je merkt aan alles dat er een gedegen research aan het boek vooraf gegaan is. Dat laatste blijkt ook wel uit het nawerk. Hierin gaat Linda Dielemans in op de historische feiten achter het verhaal en neemt ze ook een verklarende woordenlijst op.

Spannend avontuur

Naast een gedegen historisch verhaal is ‘Koningsspel’ vooral ook een spannend avonturenverhaal over een meisje dat zich in een vreemd land staande moet houden en ook nog eens verwikkeld raakt in een machtsstrijd. Als lezer ben je vanaf het eerste moment betrokken bij Auga en al gauw heb je haar in je hart gesloten.

illustratie Sanne te Loo

Prachtige illustraties

Illustratrice Sanne te Loo heeft echt werk gemaakt van dit boek. Zo zijn er de kleine illustraties bij ieder hoofdstuk die geïnspireerd zijn op middeleeuws snijwerk, maar ook paginagrote kleurrijke tekeningen die het verhaal illustreren. De illustraties bij het verhaal van de schaakstukken hebben een ander kleurenpalet dan de rest van het boek. Van schutblad tot achterflap: alles ademt de sfeer van een historisch verhaal.

Ereplaats

‘Koningsspel’ is dus zowel qua vorm als inhoud een prachtig boek geworden. Het is spannend, avontuurlijk en ook nog eens leerzaam. Bij mij verdient het boek een ere plekje in de boekenkast.

Andere (kinder)boeken over schaken: