Kerst in Almsbrick, een kerst-novelle

‘Kerst in Almsbrick’ van Dineke Epping is een echte kerst novelle. Een mooi, kort verhaal met heerlijke romantiek en veel kerstsfeer.

Wat is een novelle eigenlijk?

Een novelle is een korte roman maar langer dan een kort verhaal. Het ligt er een beetje tussenin. Het boek is meestal tussen de 50 en 100 pagina’s. Een novelle bezit een eenvoudige structuur, dat wil zeggen dat het verhaal vaak in chronologische volgorde is opgebouwd en geen gecompliceerde structuur heeft. Het aantal personages in een novelle zijn beperkt en het verhaal gaat vaak over een korte tijdsperiode.

Een novelle leest dus vrij gemakkelijk en is heel geschikt als je van kortere verhalen houdt maar wel van echte romans.

Dineke Epping

Dineke Epping is een Drentse schrijfster hetgeen je verbaasd als je deze novelle ‘Kerst in Almsbrick’ leest. Het boek is namelijk zo typisch Engels. Op haar website schrijft Dineke dat ze erg houdt van het Victoriaanse tijdperk en kostuumdrama’s. “Niet alleen vanwege de prachtige japonnen, of de galante gentlemen die opstaan als je binnenkomt 😉.” Dat is duidelijk te merken in dit boek. De sfeer is mooi geschreven en je waant je als lezer zo rond in die tijd mét mooie japon aan en een galante heer die de deur voor je openhoudt terwijl hij een buiging maakt…

Kerst in Almsbrick

Het verhaal gaat over Prudence Goodwin die naarstig op zoek is naar een echte (en liefst adellijke) heer. Dat was tenslotte de wens van haar reeds overleden moeder. Prudence is verloofd met een man die een grote boerderij bezit maar Prudence heeft hier weinig feeling mee. Tot overmaat van ramp, vangt zij per ongelijk een gesprek op tussen haar verloofde en de pastoor van het dorp. Hij biecht dat hij bang is dat hij een vergissing heeft gemaakt door zich met Prudence ter verloven. Ze lijkt alles behalve een geschikte vrouw om later de boerderij te leiden als vrouw des huizes.

Prudence ontmoet ondertussen de plaatselijk schoolmeester Archibald – Archie – Timmons die ook zo zijn problemen heeft om aan de verwachtingen van zijn ouders te voldoen. Zijn ouders zien hem graag vertrekken naar een prestigieuze jongensschool in de stad en kijken neer op zijn functie als onderwijzer van de dorpskinderen in Almsbrick.

Kerstmis in aantocht

Het is geen liefde op het eerste gezicht tussen hen want Archie vindt Prudence maar een verwaande dame. Prudence zit echter vast in haar eigen ideeën over sociale maskers en etiquette waarmee zij streng is opgevoed. Maar langzaam leren ze elkaar steeds beter kennen doordat Prudence invalt op het schooltje als muzieklerares en later als lerares. En wanneer zij besluit te helpen met de kerstmusical die Archie organiseert voor de kinderen, ouders en het hele dorp.

Feelgoodroman

‘Kerst in Almsbrick’ is heerlijk om te lezen omdat het zo anders is dan de tijden waarin we nu leven. Dineke Epping slaagt erin om deze novelle sfeervol te laten zijn en de omgangsnormen goed te verwoorden. Net als in kostuumdrama’s heb je als lezer en kijker vaak de neiging om je er als buitenstaander mee te bemoeien en te roepen: “Zeg nou **** dat je van hem houdt !!!” maar juist dát maakt dit soort feelgoodromans zo leuk. Het komt altijd allemaal goed. En precies tijdens de kerst !

Onze favoriete boeken voor de kerstdagen: