Inspecteur Vosmeer – moorden op de boulevard

Auteur John Brosens schrijft al sinds 1998 en heeft sindsdien diverse boeken in verschillende genres op zijn naam gezet. Nu komt hij met een nieuwe thrillerserie, met in de hoofdrol inspecteur Leendert Vosmeer. In dit eerste deel, ‘Inspecteur Vosmeer en de moorden op de boulevard’, introduceert hij deze doorgewinterde inspecteur. De locaties waar dit verhaal zich afspeelt zijn niet zomaar gekozen; het verhaal speelt zich af in Brosens’ geboortestad Vlissingen.

Fotojournaliste

In een appartementencomplex in de stad worden de lichamen van twee overleden personen aangetroffen. Hoewel inspecteur Vosmeer snel ter plaatse is, is de fotojournaliste Tanja Maaslant hem toch nog te snel af geweest. Nu zij eerder op de plaats delict aanwezig is dan de politie, besluit ze alvast een aantal foto’s te maken. Ze heeft namelijk meteen door dat er hier sprake is van een misdrijf.

Frustraties

Inspecteur Vosmeer moppert gefrustreerd als hij te horen krijgt dat de fotograaf van de technische recherche pas over een uur of drie beschikbaar is om foto’s van de plaats delict en van de slachtoffers te maken. Het maken van deze foto’s is namelijk van cruciaal belang voor het onderzoek, en voordat de foto’s zijn gemaakt mag er niets aangeraakt of verplaatst worden. Zo lang wachten is simpelweg geen optie, omdat hij zo snel mogelijk wil weten wat er zich in de appartementen heeft afgespeeld. Hoewel hij een grote hekel aan de pers heeft, heeft hij op dit moment geen andere keuze dan het inschakelen van Maaslant, die nu toch al op de plaats delict aanwezig is.

Een eigen onderzoek

De twee gaan samen aan de slag, en de fotojournaliste bijt zich, net als inspecteur Vosmeer zelf, vast in de zaak. Ze start haar onderzoek op, naast het onderzoek wat door de politie wordt gedaan, in de hoop dat ze niet alleen de politie kan helpen, maar ook nog een interessant nieuwsartikel op haar naam kan zetten. En bovendien hoopt ze stiekem toch ook dat ze op deze manier indruk kan maken op de in het begin stijfkoppige inspecteur.

Niet is wat het lijkt

Gedurende het onderzoek blijkt dat niets is wat het lijkt. Hoewel de slachtoffers in hetzelfde appartementencomplex zijn aangetroffen, is het bijvoorbeeld maar de vraag of zij elkaar überhaupt kenden. Wat is er precies gebeurd, wie zijn erbij betrokken geweest en wat is het motief achter de misdrijven geweest? Vosmeer en Maaslant ontrafelen het mysterie steeds verder, totdat de inspecteur opeens merkt dat zijn nieuwe sidekick spoorloos is verdwenen…

Stereotype

Met dit eerste deel van een nieuwe serie introduceert Brosens een stereotype doorgewinterde inspecteur, die door zijn jarenlange ervaring niet alleen over een schat aan kennis en kunde beschikt, maar door de heftige zaken waaraan hij heeft gewerkt voor de buitenwereld toch ook wel een beetje nors en afstandig lijkt. De ontwikkeling van het hoofdpersonage die hij maakt door de komst en samenwerking van de journaliste is dan ook mooi om te zien; langzaam bij beetje ontdooit de inspecteur steeds verder. Toch voelen de romantische gevoelens die de twee voor elkaar ontwikkelen soms wat vlak, en voegt dit in mijn ogen niet heel veel toe aan het verhaal.

Los daarvan is de schrijfstijl van Brosens aangenaam en zorgen de onverwachte wendingen in het boek ervoor dat je als lezer benieuwd blijft naar hoe het verhaal zich verder ontwikkelt. Het slotstuk is origineel en niet iets wat je als lezer van tevoren al aan ziet komen. ‘Inspecteur Vosmeer en de moorden op de boulevard’ is dan ook een prima basis voor deze nieuwe thrillerserie.

Nog zo’n doorgewinterde inspecteur: