Het scheepsjournaal van Mattias Spijker

Mix een aantal klassieke kinderboeken-ingrediënten als een vervallen pension, een excentrieke oude tante, een paar zonderlinge typetjes en mysterieuze flessenpost door elkaar en het resultaat is een geestig, boeiend en vermakelijk boek. Harmen van Straaten is niet alleen de schrijver van Het wonderbaarlijke scheepsjournaal van Mattias Spijker; hij maakte er ook de illustraties bij.

Wonderbaarlijk verhaal

Wanneer Mattias op een dag een uitnodiging ontvangt van zijn zonderlinge oudtante Koosje, is dat het begin van een bijzonder avontuur. Tante Koosje laat hem haar hotel aan zee na, op voorwaarde dat hij een maand lang bij haar komt logeren en bovendien verschillende testen met succes doorstaat. Alles zal worden vastgelegd in een scheepsjournaal. Mattias gaat de uitdaging aan en vertrekt naar pension ‘In de blauwe zeemeermin’. Maar al op de treinreis ernaartoe duiken er vreemde personages op die hem van zijn reis willen weerhouden.

‘Je kunt beter niet gaan. Het is daar niet pluis.’

Eenmaal in het vervallen hotel aangekomen, blijkt er van zijn tante geen spoor en de vreemde hotelgasten proberen hem ervan te overtuigen vooral weer naar huis te gaan. Wat is er toch aan de hand? Van wie ontvangt hij steeds al die flessenpost? Mattias gaat op onderzoek uit en weet uiteindelijk het mysterie rond de blauwe zeemeermin te ontrafelen. Of toch niet?

Illustraties van Harmen van Straaten

Rare snuiters en vreemde gasten

Van Straaten tovert een hele reeks bijzondere types op het papier. Zo maken we kennis met de notaris-drieling Goudsmeding junior 1, 2 en 3, met een majoor ter zee buiten dienst, een onbestorven weduwe, de paardenmannen Duggy Doggy en Rory Rasmussen en de heer en mevrouw Schmidt met dt. Rare snuiters zijn het, die het verhaal lekker smeuïg maken. Ook de manier waarop deze karakters getekend zijn, spreken ze tot de verbeelding. Het meest bijzondere personage in het verhaal is toch wel tante Koosje zelf. Want als lezer blijf je aan het eind van het verhaal achter met nog één prangende vraag: Heeft tante Koosje nu wel of niet wat te verbergen?

‘…de werkelijkheid kon niet op tegen welke fantasie dan ook, ook al was die werkelijkheid soms moeilijk te geloven.’

Het wonderbaarlijke scheepsjournaal van Mattias Spijker is een vrolijk, geestig en spannend boek. Door de vele illustraties is het geschikt voor lezers vanaf 8 jaar, maar ook oudere kinderen zullen er veel plezier aan beleven.