Het saaie (?) lange middenstuk van een boek…

Waar haken lezers vaak af als zij een boek lezen en besluiten ermee te stoppen? Vaak ergens in het midden. Het middenstuk van een verhaal wordt helaas best vaak als saai en langdradig ervaren. Maar het middenstuk kan juist boeiend zijn en veel verdieping geven aan een boek. Hoe dan? In deze blog tips voor de lezer én auteur van het boek.

Langdradig middenstuk?

Stel je hebt het begin van een boek gelezen en deze is ijzersterk. Maar dan komt een lang middenstuk dat te langdradig is en als saai wordt ervaren. Te veel verhaallijnen komen er ineens bij en of details over de personen die er eigenlijk niet toe doen. Wanneer is iets verdieping en wanneer is iets overbodig? Kijk, precies, dit bedoel ik nu! Als lezer denk je: Hè Marga, schiet eens op, ik wil de tips weten, maar je gaat maar door over dat een middenstuk van een boek soms langdradig en saai kan zijn…

Boeiend middenstuk

Hoe zorg je nu als auteur voor een boeiend middenstuk en wat kun je als lezer doen om vooral NIET het boek opzij te leggen maar het middenstuk als belangrijk ervaren?

Deze tips voor zowel lezers als auteurs kunnen helpen om het misschien-wel-saaie-langdradige-middenstuk-probleem te voorkomen zonder afbreuk te doen aan de diepgang van het verhaal.

Tips voor Lezers:

  1. Wees geduldig: Begrijp dat niet elk boek een constant hoog tempo kan handhaven. Sommige delen van het verhaal zijn bedoeld om karakterontwikkeling, wereldopbouw of subtiele aanwijzingen te bieden.
  2. Doe achtergrondonderzoek: Lees recensies of vraag om aanbevelingen om boeken te vinden waarvan bekend is dat ze een boeiende verhaalstructuur hebben. Dit kan helpen om boeken te kiezen die minder snel inkakken. Ehhh sorry…. inzakken dus.
  3. Maak aantekeningen: Houd een notitieboekje of digitale notities bij terwijl je leest. Schrijf gedachten, vragen of opmerkingen op die je hebt over het verhaal, de personages of de gebeurtenissen. Dit kan er voor zorgen dat je de verhaallijnen of belangrijke details niet kwijt raakt.
  4. Lees meerdere boeken tegelijk: Als je merkt dat een boek tijdelijk minder boeiend is, kun je overwegen om nog een ander boek te lezen om de variatie te behouden. Deze tip werkt bij mij, Marga dus, uitstekend. Ik lees vaak meerdere boeken tegelijk en merk dat het ene boek gewoon wat meer tijd en aandacht kost dan de andere. Het werkt dan prima om het af en toe even weg te leggen. (met die aantekeningen weliswaar)
  5. Geef het een kans: Soms kan het de moeite waard zijn om door het middenstuk heen te bijten, want vaak pikken verhalen weer op richting het einde. Dit is bij sommige boeken de waarheid als een koe! Als mede-lezers het geniale einde van het boek dan niet halen, vind ik dat altijd echt ontzettend jammer!

Tips voor Auteurs:

  1. Plotstructuur: Zorg voor een sterke plotstructuur waarbij het middenstuk niet als een traag intermezzo aanvoelt. Voeg mysteries, conflicten, onthullingen en keerpunten toe om de spanning hoog te houden. Klinkt makkelijk, maar niets is moeilijker dan dat!
  2. Karakterontwikkeling: Gebruik het middenstuk om personages dieper uit te werken. Laat lezers een emotionele band met hen opbouwen en hun groei zien. Echter, niet iedere personage in het boek behoeft een hele biografie!
  3. Subplots: Voeg boeiende subplots toe die de aandacht van de lezers vasthouden. Deze subplots kunnen dienen om de hoofdplot te verrijken of om tijdelijk de focus te verleggen.
  4. Dialoog: Goede dialoog kan het middenstuk interessanter maken. Het kan de personages tot leven brengen en informatie op een boeiende manier overbrengen. Te veel dialogen kunnen echter tegenstaan.
  5. Spanningsboog: Houd de spanning en het mysterie gaande. Laat belangrijke vragen onbeantwoord tot het juiste moment en onthul geleidelijk nieuwe informatie. Denk aan paaseieren verstoppen. Gun de lezer het gevoel moeite te moeten doen om antwoorden te zoeken. Waarna natuurlijk een beloning volgt.

Last but not least: de belangrijke proef-lezers!

Laat je werk lezen door proef-lezers en vraag om feedback. Zij kunnen je helpen identificeren waar het verhaal zwak is en waar de aandacht van lezers verloren gaat. Luister hier dan ook echt naar want mensen laten proeflezen en vervolgens niets doen met hun opmerkingen, is voor beiden pure tijdverspilling. Natuurlijk zijn hele goede auteurs vaak ook hele koppige auteurs en zijn zij overtuigd van hun eigen schrijfkunsten en stijl. Maar toch… proeflezers kunnen zeer waardevolle informatie bieden doordat zij bijvoorbeeld eerlijk aangeven wanneer ze in slaap dreigen te vallen, of juist ontzettend enthousiast zijn over de inhoud!

Dáággg saai middenstuk, Hallo geniaal middenstuk!

Onthoud dat er geen one-size-fits-all oplossing is, omdat het middenstuk van een boek sterk afhankelijk is van het genre, het verhaal en de lezers. Bij een roman zal het middenstuk er anders uitzien dan bij een thriller. Los daarvan, het klinkt allemaal eenvoudiger dan het is, maar met deze tips kunnen zowel lezers als auteurs de uitdaging van een langdradig middenstuk aanpakken.

Ik laat het hierbij want zowel de inleiding als de conclusie van deze blog zijn helemaal niet zo belangrijk. Het gaat om het middenstuk! Niet waar?

Ook interessant:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *