Heaven’s end: het mysterie ontrafeld

Een spookdorp in Amerika, afgesloten van de buitenwereld. Dat is Heaven’s End. Wat er in 1989 in het dorp gebeurd is, niemand die het weet. Maar daar gaat verandering in komen.

Cover Heaven's End

Waarschuwing vooraf: een afschuwelijke waarheid

In het voorwoord waarschuwt auteur Johan Deseyn de lezer al.

Uiteindelijk kan niemand met absolute zekerheid verklaren wat zin in 1989 in Heaven’s End heeft afgespeeld. Dertig jaar na die dag gaan enkelen op zoek naar tekens, naar sporen, naar vergeten details… De kronieken die volgen omschrijven de afschuwelijke waarheid. Hopelijk heb je – als lezer – een sterke maag.

Op de gruwelijke details hoef je als lezer dan ook niet heel lang te wachten. Het boek wordt aangeduid als duistere thriller en daar mag je ook wel echt van spreken. Deseyn wordt vergeleken met Stephen King – ik denk zelf dat je het dan wel in het oudere werk van King moet zoeken, meer in het horrorgenre dan in het mysterieuze dat zijn werk nu vaak kenmerkt. Ikzelf legde ook verbanden met het werk van Wouter Oldeheuvelt, al is die in de beschrijving van de gruwelijke details vaak wat minder specifiek. Of deze waarschuwing terecht is? Zelf kon ik nog gewoon slapen na het uitlezen van het boek!

Er gaan geen wegen naar Heaven's End

Heaven’s End: een spookdorp

Heaven’s End is verdeeld in drie tijdlijnen. Een speelt in 1989, het jaar waarin de gruwelijkheden in het dorp plaatsvinden en die verteld wordt vanuit het gezichtspunt van verschillende dorpsgenoten uit Heaven’s End. De andere tijdlijn speelt in 2019 en daarin speelt Melissa de hoofdrol. Ze is net vrijgekomen uit de gevangenis, waar ze vast zat voor een gewapende overal. Ze probeert niet op te vallen en nog wat van haar leven te maken. Iets dat nog niet zo eenvoudig is. Op zekere dag ontmoet ze journaliste Venice; die ontmoeting zal grote gevolgen hebben. Er is nog een derde tijdlijn. Alleen kan ik daar niets over delen, want dan ga ik wat verraden dat je echt zelf moet ontdekken. Dat maakt dit ook een lastige recensie voor mij om te schrijven: ik ben bang om iets van de details te verraden en daarmee het mysterie te vroeg te onthullen. En dat zou jammer zijn, want daar draait het hele boek om.

Af en toe wat te gedetailleerd, maar wel een verhaal vol vaart

Heaven’s End is het zestiende boek van Johan Deseyn. De novelle waarop dit boek gebaseerd is, heeft hij aan het begin van zijn schrijverscarrière geschreven. De afgelopen jaren heeft Deseyn de novelle uitgewerkt tot een volledige thriller. Hoewel ik wat moeite had om in het verhaal te komen door de drie tijdlijnen en de grote hoeveelheid personages, heb ik het boek wel in recordtempo gelezen. Niet in de laatste plaats omdat ik genoot van de mooie Vlaamse zinnen. Her en der vond ik het wel wat gedetailleerd en miste ik de scherpheid van de eerder genoemde schrijvers. Dat haalde de vaart echter niet uit het verhaal.

Meer Johan Deseyn