Gemeente zegt ik Nederlands leren

‘Gemeente zegt ik Nederlands leren’ is geschreven door Saïd El Haji en uitgegeven in 2020. De titel sprak mij direct want die zegt alles over de inhoud! Gastrecensie door Cynthia Visser

Gemeente zegt ik Nederlands leren

Saïd El Haji is naast schrijver onbekwaam NT2 docent. Er is slechts een enkeling in zijn klas die uit vrije wil komt om de Nederlandse taal te leren. De meesten zitten daar, omdat ze vanuit de gemeente zijn gestuurd. Zij hebben een bijstandsuitkering en zullen de cursus moeten volgen om niet gekort te worden op hun uitkering. Dit geven ze massaal aan tijdens de introductie en 90% zit totaal niet te wachten om deze cursus te gaan doen. Dat zet de toon voor de inhoud van het boek.

Saïd El Haji

Saïd vertelt in zijn boek zijn ervaringen met zijn leerlingen. Deze zijn scherp, eigenzinnig en humoristisch. Het is dat je weet dat hij lesgeeft aan volwassenen, maar veel kunnen doorgaan als kleuters of pubers. Hoe hij hiermee omgaat is fantastisch en geeft aan hoe allesomvattend zijn vakgebied is. Hij vertelt ze de waarheid en laat zijn leerlingen in de spiegel kijken. Hij blijft bij zijn standpunt en probeert uit iedereen het beste te halen.

Anekdotes

Zijn boek zijn gebundelde anekdotes. Sommige leerlingen komen later weer terug in het boek en anderen niet. Iedereen die hij beschrijft is op zijn eigen manier interessant. Hij praat op een liefdevolle manier over zijn leerlingen, maar blijft kritisch. De leerlingen zijn heel divers, wat het interessant maakt om te lezen. Analfabeten, vluchtelingen, artsen, jong en oud, iedereen komt voorbij. Leerlingen die niet meer op komen dagen, smoesjes hebben om niet meer te komen of juist heel gemotiveerd zijn om de taal te leren. Je leest het in dit boek.

Hij beschrijft letterlijk hoe zijn leerlingen een zin zeggen of schrijven. Dit zorgt voor zeer humoristische anekdotes en hoe hij ermee omgaat, ook als hij het niet meer ziet zitten.

Aanrader?

Zeker! Ik heb erom gelachen, maar ook vaak met ongeloof dit boek gelezen. Dat je na 30 jaar in Nederland woonachtig te zijn, amper een zin in het Nederlands uit kan spreken vind ik wonderbaarlijk. Ik denk dat dit veel zegt over het beleid in Nederland en de motivatie van mensen. Hoe Saïd schrijft en zijn leerlingen motiveert vind ik heel knap en ik geloof dat je met zulke docenten een verschil kunt maken.

Het is in mijn ogen wel jammer dat er niet duidelijk wordt aangegeven, op de cover of op de achterkant van het boek, dat het hier om columns gaat waar geen chronologische volgorde in zit. Toen ik met het boek begon dacht ik dat het een lopend verhaal zou zijn. Hierdoor ben je minder snel geneigd het boek door te lezen. Ik heb de columns wel met veel plezier gelezen omdat de verhalen voor mij herkenbaar zijn en zo leuk en goed beschreven.

Nog zo ‘n ontzettend leuk boek met columns van een docent:

En nog een aanrader over de Nederlandse taal: