Een nieuw boekenjaar in Frankrijk

Het is nu al een jaar dat ik in de boekenwinkel werk in Frankrijk. Het land van Victor Hugo, Molière en Alexandre Dumas, om maar even wat klassiekers op te noemen. Gelukkig hebben ze niet alleen deze klassiekers en gaan ook de Fransen met de tijd mee. Alhoewel de klassiekers nog steeds erg populair zijn… of nog steeds veel gedwongen worden om te lezen op school.

Frankrijk viert het nieuwe boekenjaar met veel glitter en glamour. Maar wat is dit fenomeen?

Het boekenjaar

Elk jaar in augustus is het begin van een nieuw boekenjaar. Zoals een nieuw schooljaar wordt aangeduid als “Rentrée scolaire” wordt de nieuwe boekenperiode “Rentrée littéraire” genoemd. Dit betekent dat er tijdens deze periode, augustus t/m november, veel nieuwe boeken worden uitgebracht. Veel van deze titels doen ook mee om één van de grootste prijzen in Frankrijk, de “Prix Goncourt”, te winnen.

Groot aanbod

Dit jaar is er een selectie van 521 belangrijke titels voor de “Rentrée littéraire” en de eerste selectie voor de “Prix Goncourt” met zestien titels. Voor iemand buiten de boekenwereld en niet afkomstig uit Frankrijk is dit nieuwe boekenjaar lastig te begrijpen. Hoe kan je een belangrijke litteraire selectie hebben van meer dan 500 boeken? Hier zitten van allerlei titels tussen en niet alleen maar literatuur an sich. En dan het feit dat iedereen zo’n selectie belangrijk vindt, terwijl het hele jaar door ook goede titels worden uitgegeven.

Doe maar gewoon…?

Dit zijn vaak momenten waar ik terug denk aan Nederland. Doen wij het ook zo? Nee, wij zijn toch echt wat meer… wat is het? Ons gevoel voor Down to earth? Wij hebben de Boekenweek en de Kinderboekenweek. Twee belangrijke evenementen en gelukkig voor iedereen te begrijpen. Tijdens mijn les “Verkoop” heb ik geprobeerd ons concept uit te leggen en zag ik dat er best interesse was voor maar een week boekendrukte. Toch zullen er altijd aardig wat mensen fan blijven van een lange periode (Franse) literatuur en kan ik dat als een van de weinige néerlandaise in een boekenwinkel niet veranderen. Al zou ik het graag willen.

Boeken van dit jaar

Vorig jaar was er opeens een trend bij het boek ‘Betty van Tiffany McDaniel, een verhaal over Betty Carpenter met een Cherokee vader en blanke moeder. Een aangrijpend verhaal dat is geïnspireerd op McDaniels eigen moeder. Dit jaar zeggen ze dat ‘True story’ van Kate Reed Petty de nieuwe Betty is, maar ik zie zelf de cijfers niet erg groeien. Dit kan natuurlijk nog even duren, we zijn pas in september. Een andere titel is ‘Shuggie Bain’ van Douglas Stuart, een familieverhaal/familieportret van een gezin in de middenklasse van Schotland.

Zelf heb ik ‘Greenwood’ van Michael Christie gelezen. Werkelijk een prachtig verhaal! Dit is wat je in de boekhandel kan vinden:

Zoals de stam van een boom volgen we meerdere generaties van de familie Greenwood in een periode van 2034 tot 1908 en terug. Greenwood is een mooi verhaal over de hoogte- en dieptepunten van een familie, de bomen, de mensheid, de vernietiging van de natuur en de wereld, het leven… alles is met elkaar verbonden. Met een sublieme pen brengt de auteur een eerbetoon aan de natuur. Om te ontdekken!

Marga heeft al een recensie op deze website geplaatst, zie onder. Maar ik ga dit zeker ook doen. Het feit dat we beiden zo enthousiast zijn over dit boek, is wellicht een extra aansporing voor jou als lezer om dit boek te lezen!

Recensie ‘Greenwood’ van Michael Christie: