EC: Daar waar de rivierkreeften zingen

Aan het begin van 2023 schreef ik al een recensie over ‘Daar waar de rivierkreeften zingen‘, een zeer populair boek. Met een Netflix-verfilming op zak werd het nu ook tijd voor een boek in gewone taal. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren hertaalde deze roman van Delia Owens en bracht het boekje (deze keer in 130 bladzijdes) opnieuw uit.

Het verhaal

‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ gaat over Kya. Zij wordt ook wel het Moerasmeisje genoemd. Kya groeit op in een huis met geweld. Haar broers en zussen verlaten het gezin. Ook haar moeder kan het niet meer aan. Kya blijft alleen achter met haar vader. Uiteindelijk verdwijnt ook haar vader en is Kya als jong meisje helemaal alleen. Kya gaat niet naar school en het dorp accepteert haar niet. Daarom woont Kya helemaal alleen in het moeras. Van jongs af aan tekent Kya alles wat ze om zich heen ziet. Op die manier leert ze over het leven in het moeras. Niemand kent het moeras beter dan het moerasmeisje.

‘Daar waar de rivierkreeften zingen’, zegt Tate.
Kya kijkt hem verbaasd aan.
Ze zegt: ‘Dat zei mijn moeder ook altijd: in het moeras, waar de rivierkreeften zingen. Wat betekent het?’
‘Het betekent diep in de wildernis, tussen de dieren.’

Moord

De populaire Chase wordt dood gevonden in het moeras. Meteen wordt Kya verdacht van moord. In de rechtbank moet ze bewijzen dat ze onschuldig is. Dit is het spannende deel van het boek. Hiervoor gaat ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ over familie, liefde, verlies en eenzaamheid. Vanaf de dood van Chase gaat het over schuld en onschuld.

Eenvoudig

Jet Doedel hertaalt vaker boeken voor Uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Ze weet hoe ze een roman moet omtoveren tot een eenvoudig leesbaar boek. Nu kan iedereen dit mooie boek lezen! Voor deze uitgave is het boek gelezen en opnieuw opgeschreven in kortere en eenvoudigere zinnen. Dit betekent niet dat het verhaal minder interessant is. Nog steeds heb ik met veel plezier dit verhaal (alweer) gelezen. Na de Netflix-film en de roman vind ik deze uitgave weer erg goed. Het deel voor de dood van Chase vind ik best uitgebreid. Het deel na de dood van Chase is juist kort en bondig. Maar dat is waarschijnlijk juist goed. Een rechtszaak kan ingewikkeld en lang zijn, in dit boekje is het kort en heel duidelijk.

Daar waar de rivierkreeften zingen – voor wie?

Deze uitgave van ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ is geschreven voor iedereen! De eenvoudigere tekst is prettig voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Ook mensen die lezen niet zo leuk of wat lastig vinden, of mensen die niet de hele roman willen lezen, kunnen dit boek pakken. Zo is er voor iedereen wel een boek te vinden die lekker wegleest.