Definitie van liefde

Nhung Dam heeft met ‘definitie van liefde’ haar tweede roman gepubliceerd. ‘Duizend vaders’ was haar eerste en werd goed ontvangen door lezend Nederland. Zelf heb ik dat boek niet gelezen, maar is wel in de prijzen gevallen, dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt! ‘Definitie van liefde’ kan door iedereen op een andere manier worden ingevuld, hoe zal Nhung Dam hier haar antwoord op geven?

Hoa of Rose?

Hoa is het meisje die Rose heeft achtergelaten in het armere gedeelte van New Orleans om Rose te worden. Rose, de actrice en schrijfster. Rose, die het goed voor elkaar heeft en samenwoont met haar grote liefde Jason. Het leven waar Rose over droomde als jong meisje opgroeiend in een vieze snackbar met ouders die haar liever kwijt dan rijk waren. De ouders van Rose zijn afkomstig uit Vietnam en hoopten op een beter leven in Amerika. Dat doe je toch uit liefde voor je kind? Rose zag dit niet zo, ze werd vernederd en geslagen. Ze had een zoon moeten zijn.

Definitie van liefde voor Rose

Rose is getalenteerd en hard werkend. Leidt een mooi leven en heeft een grote sociale kring. En dan gebeurt er iets en heeft ze haar vrienden harder nodig dan ooit. Zijn dit wel echte vrienden? Rose is een luisterend oor voor iedereen, maar merkt dan dat dat andersom niet het geval is. Waar moet je dan op terugvallen?

De stem

‘De stem’ komt al snel naar voren in het boek. Deze praat over Rose van een afstand. Als lezer is het in eerste instantie moeilijk te achterhalen wie of wat dit is, maar wordt al snel duidelijk. Wat ontzettend origineel van Nhung Dam om dit boek van een andere kant te belichten op deze manier. Het leest prettig en heeft een hele mooie gedachte. Hier ga ik verder niets over vertellen, daarvoor moet je het lezen!

Wat is dan de definitie van liefde?

Liefde kun je op veel verschillende manier zien en soms is afstand nemen en geven ook een vorm van liefde. Rose ziet in dat haar vrienden misschien niet haar vrienden zijn en de liefde van haar leven eerder een mooi plaatje is geweest. Rose heeft verschillende soorten vrienden, maar een grote overeenkomst: ze zien Rose als een luisterend oor, maar luisteren zelf niet. Hier komt Rose op een pijnlijk moment achter.

Toen ik dit boek aan het lezen was, ben ik me enorm bewust geworden hoeveel mensen dit doen: alleen over zichzelf praten. Echt ongekend! Dit boek heeft mij aangespoord dat ik best wat meer mag vertellen over mijn leven als mensen vragen hoe het gaat en wat voor plannen je hebt. Echte vrienden vragen uit interesse en anders zijn ze niet ‘echt’. Voor Rose was het een harde leerschool, maar nooit te oud om te leren!

Zelf lezen?

Nhung Dam bedankt voor dit prachtige boek. Duizend vaders zal eerdaags door mij gelezen worden. Definitie van liefde is een prachtig boek, fijn geschreven en mooi belicht, waar je zelf ook nog van leert. Ik raad dit boek zeker aan.

Boeken die hier mooi op aansluiten: