‘De vogels’ is simpel en wonderschoon

‘De vogels’ is een bijzondere Noorse roman, geschreven door Tarjei Vesaas en vertaald door Marin Mars. Het verhaal is bijzonder mede omdat de hoofdrolspeler bijzonder is: Matties is een zevenendertig-jarige zwakzinnige man. Hij woont samen met zijn zus Hegge in een huisje in Noorwegen in een bos nabij een groot meer. Het leven is eenvoudig, sober en simpel. Tot er een derde persoon hun leven binnenstapt.

Prachtig Scandinavisch landschap

Ik geef het toe, het verhaal sprak mij onmiddellijk aan vanwege de beschrijving op de achterflap. Het was meteen al duidelijk dat het hier een roman betrof die zich afspeelt in een verlaten landschap van Noorwegen. Aangezien de schrijver ook nog eens één van de grote schrijvers is van de 20ste eeuw van Noorwegen is, waren mijn verwachtingen van dit boek meteen erg hoog. Het boek heeft grotendeels aan mijn verwachtingen voldaan. Een pareltje onder de Scandinavische romans! Maar wel met één kanttekening…

‘De vogels’ is simpel

‘De vogels’ is een sober en simpel verhaal. Er zijn eigenlijk maar drie personages in het boek waarvan er twee goed zijn uitgewerkt. Deze opmerking klopt niet helemaal. Het verhaal speelt zich namelijk geheel af vanuit het perspectief van Matties. Maar Matties heeft een geestelijke beperking en ziet het leven en andere mensen op zijn eigen manier. Dit is tevens mijn grote kanttekening bij het boek. Het is namelijk ontzettend knap beschreven hoe Matties de wereld ervaart maar het zou nóg fijner zijn geweest als je af en toe in het verhaal ook de beleving van Hegge had kunnen lezen. Het verhaal is sober en traag. Doordat het uitsluitend wordt beleefd vanuit Matties, krijg je als lezer af en toe even het gevoel dat het verhaal vastloopt. Het wordt al gauw té traag en begint een beetje te irriteren.

Dit is echter geheel mijn mening want het kan ook de bedoeling zijn geweest van de schrijver: de spanning wordt namelijk hierdoor wel erg knap opgebouwd en je denkt dat het boek in een climax zal eindigen. Het verhaal eindigt echter in een anti-climax en houdt de tissues maar gereed. Het einde is droevig en hierdoor zul je dit boek niet zo gauw vergeten.

Het verhaal van de vogels

Matties wordt in het nabije gelegen dorp ‘De slome’ genoemd. Het lukt hem namelijk niet om te kunnen werken in een normaal tempo. Er is werk genoeg, vooral in de zomer bij de boeren, maar het loopt iedere keer weer op een drama uit. Matties begrijpt niet veel van de wereld en van oorzaak-gevolg maar het vreet wel aan hem dat Hegge voor hen beiden moet zorgen en zij niet erg gelukkig lijkt.

Na wederom een mislukte poging tot een dag werken, volgen er dagen in de boot op het meer, waar Matties zijn gedachten een beetje kan temperen. Zijn gedachten zijn namelijk als hersenspinsels die hem kwellen. Alleen het roeien van een boot kan hem een beetje kalmeren. Dit is namelijk een eenvoudige beweging en hij kan die goed aan.

Een baan voor Matties!

Na een avontuur met twee meisjes (toeristen) die hem van een verlaten eilandje halen omdat zijn boot lek is, groeit het zelfvertrouwen van Matties en krijgt hij wat meer aanzien in het dorp. Zijn timing van binnenkomst van de boot in de haven is namelijk perfect. Hij roeit en zet twee leuke meisjes bij de kade af. De meisjes hebben al snel in de gaten dat Matties ze niet allemaal op een rijtje heeft en spelen het spel mee. Matties straalt van geluk en het verhaal neemt hier een positieve wending.

Met de hulp van Hegge besluit Matties om veerman te worden. Hij zal voortaan mensen van de ene kant van het meer naar de andere kant varen. Hij maakt zijn boot in orde en neemt zijn zelfverzonnen baan bloedserieus. En hij heeft beginnersgeluk! Ene Jörgen stapt in zijn boot en Matties brengt hem op de plaats van bestemming. Jörgen is houthakker en komt in de bossen werken. Impulsief als Matties is, nodigt hij Jörgen uit om mee naar huis te komen en zet Hegge voor het blok. Zij zal niet alleen voor een maaltijd moeten zorgen maar ook voor een slaapkamer. Jörgen zoekt namelijk ook een logeeradres en dit bevalt hem zo goed dat hij besluit te blijven.

Drie is teveel

Het duurt lang voor Matties het in de gaten heeft maar Hegge en Jörgen hebben inmiddels een relatie gekregen. Matties kan hier niet mee omgaan en neemt een drastisch besluit.

Ik heb genoten van het boek, op bovengemelde kanttekening na. Deze roman is absoluut een aanrader als je van Scandinavië, vogels en de natuur houdt. Deze elementen spelen een grote rol in het boek en zijn wonderschoon beschreven.

Meer ‘trage’ romans: