De schoft – Marente de Moor

‘De schoft’ is geschreven door de Nederlandse schrijfster Marente de Moor en uitgegeven in 2023. Het is een actuele roman die ook de geschiedenis induikt. Lees en huiver want Marente kan er wat van.

Marente de Moor

Van deze schrijfster las ik al eerder de boeken ‘Foon’, waar ik rázend enthousiast over ben, en ‘De Nederlandse maagd’ dat een AKO literatuurprijs won. Waar het boek ‘Foon’ bijna sprookjesachtig een verhaal bevat over een vrouw met een berenopvang in de Russische bossen, was ‘De Nederlandse maagd’ van een totaal andere allure. Een prachtig verhaal, dat zeer zeker, maar enkele alinea’s lagen nogal zwaar op de maag. Daar moest ik even aan wennen want meestal blijven schrijvers dichtbij hun eigen stijl en genre. In die zin verbaasde het mij niets dat ‘De schoft’ weer een totaal ander boek is dan ik had verwacht.

De schoft

Het verhaal gaat over een uitgerangeerde journalist, Tom Wilenski, die een opdracht krijgt om nog één reportage te schrijven; over een groep vrouwen die vluchtelingen redt op de Middellandse Zee. Hij stapt met de nodige tegenzin aan boord en dat had hij dus beter niet kunnen doen. Er zijn te veel vluchtelingen aan boord, er is te weinig eten en het beleid van de kapitein, Lady Aga, klopt voor geen meter.

Een claustrofobisch verhaal volgt waarin Tom steeds wanhopiger wordt. Als Tom ook nog eens wordt ontmaskert als extreem rechtse journalist, raakt hij in paniek en springt overboord.

Maar sinds de evacuatie gehoorzaamt zijn gevoel niet langer aan het punt dat hij wilde maken toen hij aan boord ging.

Hoeveel eenvoudiger zou het zijn om in de schoenen te staan van de bemanning.

Alleen een schoft zou hun goede bedoelingen in twijfel trekken.

En zelfs de grootste schoft twijfelt niet om die touwladder uit te gooien.

Maar toch, aan de andere kant, uiteindelijk…

Mythologieën

Tussen het verhaal door, komen vele mythologieën en legendes voorbij over vrouwen die zichzelf opofferen voor een goed doel. Zie de cover van het boek waarbij een vrouw haar borsten zijn afgesneden. Ik vond deze verhalen niet bepaald prettig om te lezen en deed dit dan ook met mijn ogen half dicht. Echter passen de verhalen wel in het geheel en is het dan ook niet verrassend dat Tom in een staat van bewusteloosheid één van deze vrouwen op zee tegenkomt.

Aanrader?

Indien je een fan bent van literaire romans, die je aan het denken zetten, dan is dit boek een absolute aanrader. Het is bovendien actueel en verwoordt heel mooi alle twijfels die ongetwijfeld iedereen heeft over mensen in echte nood. Marente schrijft mooi en het boek leest vlot. De spanningsboog richting het einde is sterk, alhoewel er niet echt een plot is, maar meer een bevredigend einde, voor Tom althans…

Zoals ik ook al schreef over het boek ‘De Nederlandse maagd’ is het boek niet geschikt voor tere zieltjes. De martelingen die de vrouwen moeten ondergaan in de mythologieën en legendes zijn echt om misselijk van te worden. Gelukkig kun je die ook een beetje overslaan om het sterke en claustrofobische verhaal over de journalist Tom, in een uiterst benarde situatie, goed te volgen.