De laatste dochter

Renske Gommer deed er uiteindelijk dertien jaar over om “De laatste dochter” te schrijven. Ze begon al met schrijven toen ze zestien jaar oud was. Niet geheel toevallig de leeftijd van hoofdpersonage Alex. Een indrukwekkend doorzettingsvermogen en stimulans van haar omgeving zorgde ervoor dat na dertien jaar een Young Adult werd uitgebracht die vreemd genoeg modern aandoet.

Want wat als dit boek waarheid zou worden? De wetenschap kan de mensheid in theorie uitroeien. En wat als die wetenschap in de verkeerde handen terecht komt? Dit boek is een boek om over na te denken.

De Damesdood

Alexandra, in het boek Alex genoemd, woont in een beschermd dorp met hoge muren er omheen. In het dorp wonen alleen maar mannen. Alle vrouwen zijn namelijk gestorven aan een mysterieuze ziekte: de Damesdood. Waarom alleen vrouwen sterven en mannen immuun zijn, weet niemand. En Alex begrijpt al helemaal niet waarom iedereen, inclusief haar moeder, sterft en zij blijft leven. Want Alex is een meisje. Het enige meisje in het dorp. Dit is een geheim wat ze met haar vader deelt en absoluut geheim moet houden. Niemand weet hoe de achtergebleven mannen van de wereld zullen reageren als ze horen dat er nog één vrouw in hun midden over is.

Niet alleen

Maar dan komt er een verkenner terug van zijn expeditie buiten de dorpsmuren. Hij heeft nieuws. Hij heeft een usb bij zich waarin een vrouw te zien is die zegt nog te leven. Meteen wordt er in het geheim een groepje mannen aangewezen die de vrouw moeten gaan zoeken. Alex heeft redenen om stiekem achter dit groepje aan te gaan en ook op zoek te gaan naar de onbekende vrouw. Wat volgt is een spannende en gevaarlijke reis, waar de mogelijk laatste dochter van de aarde nooit weet wie ze wel of niet kan vertrouwen.

Spannend

De cover van een boek is zo belangrijk in de keuze om een boek te lezen. Dat is tenminste mijn duidelijke mening. Daar is bij het creëren van dit boek goed op gelet. De cover, waar een meisje voor een stad in verval staat, maakt het boek al spannend voor je bent begonnen met lezen. Ik lees graag boeken waarbij ik door de cover al aangetrokken word.

“De laatste dochter” is een boek wat lekker wegleest. Af en toe zou er voor mij persoonlijk iets meer vaart in het verhaal mogen zitten. Toch gebeurt er telkens weer wat anders. Richting het einde verbaasde de hoeveelheid moorden me wel. Het past absoluut in het boek. Toch ging het soms iets te gemakkelijk. Ondanks de spanning en het gevaar valt het geweld wel mee. Dit boek gaat niet over geweld. Het gaat meer over het psychologische aspect van vertrouwen, eenzaamheid en geheimen.

Sciencefiction

“De laatste dochter” is een sciencefiction Young Adult. Het virus waardoor bijna alle vrouwen sterven bestaat niet. Wel is het een verhaal wat theoretisch gezien mogelijk zou zijn. Met de medische kennis van nu kan er zoveel gedaan worden. Laten we maar hopen dat niemand op het idee komt om alle vrouwen uit te roeien.

Het eind van het boek vind ik wel heel goed gevonden en verrassend. Tijdens het lezen blijf je bedenken waar het virus vandaan zal zijn gekomen en wat er zal gebeuren als de mysterieuze vrouw gevonden wordt. Maar dit einde had ik niet verwacht. Complimenten aan de schrijver! Nu maar hopen dat een volgend boek geen dertien jaar duurt om te schrijven.