De kat van Takashi Hiraide

Zoals jullie inmiddels weten, houd ik van kattenverhalen. En zeker als het in Japanse stijl is. Maar wat is dit dan? Voor mij betekent dit beschrijvingen van de natuur en de relatie mens-dier. Dit zie je goed terugkomen in ‘De kat’ van Takashi Hiraide.

Takashi Hiraide is een dichter en het proza komt helemaal tot leven in zijn geliefde boek ‘De kat‘. Ik zou bijna zeggen dat het een novelle is (maar deze zijn geloof ik tussen de 50 en 100 pagina’s, dit boek heeft er 136). Het verhaal gaat over een koppel dat woont in een huurhuisje in Tokyo. Hun leven is alledaags geworden en ze hebben niet veel meer te bespreken. Totdat er een kat hun huis binnenloopt. Vanaf die dag is alles anders.

Chibi de kat

Beiden raken erg gehecht aan hun nieuwe gast in huis. Van langzaam spullen en wat eten kopen tot aan een slaapplek in huis creëren. Ondanks dat Chibi een mysterie voor ze blijft, de kat komt en gaat wanneer het hem uitkomt, zorgt dit voor meer gespreksonderwerpen tussen het koppel. En langzaam verandert hun perspectief op het leven. Hoe de kleine dingen er toe doen, het waarderen ervan en dat allemaal door Chibi.

Having played to her heart’s content, Chibi would come inside and rest for a while. When she began to sleep on the sofa–like a talisman curled gently in the shape of a comma and dug up from a prehistoric archaeological site–a deep sense of happiness arrived, as if the house itself had dreamed this scene.

Passages in dagboek

De hoofdstukken zijn kort, alsof je passages is iemands dagboek leest. De beschrijvingen van Japan, de natuur en de kat zijn mooi gedaan. Achter elk stukje tekst, schuilt er meer door het literaire proza van de schrijver. Het einde vind ik zelf nogal abrupt en mysterieus. Want wat is er nu eigenlijk gebeurd? Toch als je naar de mysterieuze Chibi kijkt, kan je zeggen dat een mysterieus einde er goed bijpast. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Observation is at its core an expression of love which doesn’t get caught up in sentiment.

Nederlandse vertaling door Luk Van Haute.

Meer kattenverhalen: