De Grand tour van Henry Montague

Mackenzi Lee heeft inmiddels vier boeken geschreven binnen de Montague-kronieken. Het eerste boek ‘de grand tour van Henry Montague’ was voor mij een grote gok. Drank, drugs en queer zijn niet meteen mijn eerste keuzes, maar toch ben ik heel blij dat ik ben uitgedaagd om dit boek te lezen. De andere 3 boeken van de Montague-kronieken staan inmiddels ook op mijn leeslijst.

Henry

Op de ochtend dat we aan onze grand tour over het vasteland van Europa zullen beginnen, word ik wakker met Percy naast me in bed. Heel even is het me niet duidelijk of we met elkaar het bed in zijn gedoken of dat we gewoon in hetzelfde bed hebben geslapen.

Al bij de geboorte was het duidelijk wat Henry ‘Monty’ Montague moest worden: een echte gentleman en een waardig erfgenaam voor de titel van zijn vader. Maar zijn vader heeft nogal moeite met de levensstijl van Henry. Henry zelf heeft er wel plezier in en dat springt vanaf de eerste bladzijde al van het papier af. Humor is het deel waardoor ik dit boek zo ben gaan waarderen.

Percy

Het grote, tragische liefdesverhaal van Percy en mij is niet groot en ook niet echt een liefdesverhaal, en het is alleen maar tragisch omdat het helemaal van één kant komt.

Henry is dol op zijn vriend Percy. Iets te dol, want homoseksualiteit wordt in deze tijd niet geaccepteerd. Om dat te verbloemen duikt Percy het bed in met elke vrouw die daar zin in heeft, gaat er nauwelijks een dag voorbij zonder dat hij dronken wordt en doet hij vooral alles wat zijn vader wil dat hij achterwege laat. Maar Percy is en blijft zijn zwakke plek.

Grand tour

Nog voor het einde van onze eerste maand in Parijs beginnen de gewelddadige Bijbelse sterfscènes die we vereeuwigd zien in schilderijen die in een eindeloze processie van privécollecties aan de muur hangen, er bijna aantrekkelijk uit te zien.

Henry en zijn vriend Percy vertrekken op een grand tour door Europa. Dit is gebruikelijk voor alle jongemannen uit de Britse elite. Percy krijgt door zijn vader een ultimatum opgelegd: kom terug als een fatsoenlijke heer, of blijf weg.

Zelfs Henry’s zusje gaat een deel van de tour mee, om uiteindelijk naar een nette school te worden gebracht waar ze helemaal niet naartoe wil. Het tweede boek van de Montague-kronieken gaat over dit zusje. In ‘de expeditie van Felicity Montague’ gaat deze sterke vrouw zelf het avontuur van haar leven aan. Ik kan niet wachten tot ik dit boek ook in handen heb.

Koningen en piraten

‘Een patroniem diminutief van…dat, ja.’ Ik begrijp minder dan de helft van de woorden in de zin, maar God zij geprezen voor boekenmensen en de grenzeloze kennis die ze hebben geabsorbeerd doordat ze geen vrienden hebben maar boeken.

De grand tour neemt een nogal bijzondere wending als Henry, uit baldadigheid, besluit iets belangrijks te stelen. Wat volgt is een klopjacht waar koningen en nep-piraten aan te pas komen, waarin ze gegijzeld worden, in de gevangenis belanden en op een zinkend eiland terechtkomen op zoek naar een hart. Klinkt dit nogal extreem? Dat is het ook. Maar door de extreme persoonlijkheid van Henry past het allemaal perfect bij elkaar. En met zijn humor en vreemde opmerkingen op de meest onhandige momenten maakt Henry van alles weer iets positiefs.

De verfilming van dit boek staat al gepland, door de makers van Love, Simon. En wat voor mij heel bijzonder is: deze film wil ik absoluut zien!