Cis Meijer op middelbare scholenbezoek

Elk jaar gaan schrijvers, via de Schrijverscentrale, op bezoek bij middelbare scholen. Dit jaar mocht ik aanwezig zijn bij een bezoek van Cis Meijer op mijn middelbare school in Almere. Ze gaf hier gastlessen aan leerlingen van drie derdejaars klassen. Naast het feit dat onze leerlingen zich voorbeeldig gedroegen en oprecht geïnteresseerd waren, werden ze ook door Cis Meijer meegetrokken in het leven van een schrijver. Vooral de openbaring van de plaatsen waar deze auteur haar inspiratie (onder andere) vandaan haalt, zo dicht bij hun eigen leefwereld, zette hun eigen creatieve hoofden in beweging.

Start

In 2011 begon Cis Meijer met het schrijven van haar eerste boek. ‘Verdoofd’ schreef ze tijdens een schrijfopleiding, waar ze ook veel collega-auteurs ontmoette. Op dat moment werkte ze nog voor de televisie, waar ze onder andere crimeseries moest bewerken. Tijdens het schrijven aan haar eerste boek haalde ze inspiratie uit spannende verhalen van haar man. Hij maakte als cameraman veel spannende verhalen mee in het buitenland. Ook kende Cis Meijer genoeg spannende populaire series waar ze inspiratie uit kon halen.

Uiteindelijk duurde het wel een aantal jaren voor ‘Verdoofd’ echt af was. In 2014 zette Cis Meijer de stap om het boek op te sturen naar een uitgeverij. Tot haar verbazing werd het boek uitgebracht en kreeg ze meteen de vraag: kun je dit nog een keer? Met een beetje bluf besloot ze het gewoon te moeten kunnen. Inmiddels komt er elk jaar een nieuwe jeugdthriller van Cis Meijer uit, die altijd weer goed verkocht worden.

Hoe zit een boek in elkaar?

Cis Meijer neemt de leerlingen heel laagdrempelig mee in het hoe en wat van boeken. Wat is eigenlijk een proloog? Hoe is het om te lezen vanuit verschillende perspectieven? Ook laat ze onze leerlingen zien dat in haar boeken verschillende hits te vinden zijn, die later in het boek weer terug komen.

Een goede vraag die meerdere keren terug kwam: hoe lang duurt het om een boek te schrijven?

Omdat Cis Meijer met deadlines werkt, schrijft ze binnen één jaar een boek. Dit bestaat uit twee maanden nadenken over het verhaal, één maand onderzoek doen en eventueel mensen interviewen en drie maanden daadwerkelijk schrijven. Hierna stuurt ze haar verhaal op naar haar uitgeverij, die het weer terugstuurt met een hoop feedback. Dat is ook goed, zegt Cis Meijer, omdat je op een gegeven moment een blinde vlek voor je verhaal kunt krijgen.

Cis Meijer enthousiasmeert!

Cis Meijer wil haar jeugdige lezers aansporen om ook te gaan schrijven. Soms vind je in haar boeken een schrijfwedstrijd, zoals het schrijven van de eerste zinnen van het volgend boek. Voor haar boek dat in 2024 uit moet komen is ze op zoek naar een whatsapp-berichtje. Als je berichtje wordt uitgekozen, wordt het bericht echt overgenomen in het nieuwen boek.

Ook tijdens deze presentatie wil ze de leerlingen enthousiasmeren. Aan het einde van de presentatie kan iemand haar nieuwste boek winnen. Na een leuke, interactieve quiz blijft er een winnaar over. Diegene mag aangeven waarom hij/zij een boek wil winner. Aan het eind van de dag krijgt de winnaar met de beste reden het boek. Daar maakte ze de meeste leerlingen wel enthousiast mee!

Cis Meijer geeft advies aan beginnende schrijvers

Cis Meijer geeft ook goed advies voor beginnende schrijvers. Naast het meedoen met haar schrijfwedstrijden is de beste tip: veel lezen. Lees veel goede boeken maar zeker ook boeken die je niet leuk vindt, zodat je weet wat je niet wil schrijven. Lees veel van je geschreven verhalen voor en vraag feedback zodat je je verhaal kunt verbeteren.