Boekenweekessay 2023

Het was 18 maart en twee minuten voor vier uur ‘s middags. Twee minuten voordat de ontmoeting en signeersessie met Raoul de Jong zou zijn afgelopen. De trein had onwijs vertraging en ik kwam aan in m’n reiskloffie. Toch was er nog even tijd voor een praatje en het signeren van meerdere boeken (waaronder het boekenweekessay, dat jullie kunnen winnen!).

Raoul de Jong

Wat een avontuur! Maar het was gelukt! Ik heb als een fangirl kunnen vertellen hoeveel ik heb genoten van Jaguarman. Een boek dat ik iedereen kan aanraden, om te leren, om te genieten, om te dromen, om te ontdekken. Zoveel onderwerpen waar we meer van kunnen leren: Suriname, kolonisatie, natuur, Surinaamse schrijvers en verhalen en ik kan nog wel even doorgaan (dus beter om het zelf te lezen).

Boto Banja

Boto Banja is een verhaal, want zo fijn vind ik het weglezen, dat goed aansluit op Jaguarman. Als je het stukje vooraf leest, blijkt dat De Jong niet alleen veel lof maar ook veel onwetendheid heeft ontvangen. Mensen die denken dat dit boek (Jaguarman) alleen voor Surinamers is of voor mensen die hier op vakantie gaan. En dit vind ik zo jammer. Ik vond het juist mooi om meer over Suriname te lezen. En ja, hier horen ook de dingen bij die Nederland heeft gedaan. Het verleden is iets dat we nooit mogen vergeten, daarom is het juist zo belangrijk om hierover te lezen.

Maar als we eerlijk zijn, denk ik: wat hebben jullie te verliezen? Als vrijheid voor jullie inderdaad zo belangrijk is, zou het dan, heel misschien, niet kunnen dat je iets zou kunnen leren van mensen die driehonderd jaar onderdrukking hebben overleefd? – P.28

Fijne schrijfstijl

De Jong heeft een beeldende schrijfstijl en neemt je dansend mee op reis. Zeker in Boto Banja waar dans een belangrijke rol heeft (het geheime genootschap der dansende schrijvers), net als kracht om je eigen weg te kiezen, om je stem te laten horen. Het verhaal wordt afgewisseld met het heden en de geschiedenis, telkens met elkaar verbonden. Hierdoor, en in combinatie met een fijne schrijfstijl, blijf je maar verder willen lezen. En dan ben je opeens 60 pagina’s verder en is het voorbij… More please!

De Boto Banja had gelijk. Hier zitten we, wildvreemden van drie verschillende continenten. Alles waarvan we geleerd hebben dat het beter is om erover te zwijgen, omdat de wereld je erop uitlacht, het bestempelt als kwaadaardig of naïef, is wat ons met elkaar verbindt. Thuis is nooit verdwenen. Het is er nog. We snappen wat het betekent. – P.55

Dansende schrijvers

Alle dansende schrijvers zijn overeind gebleven, is wat De Jong zegt. We moeten goed zoeken in de boekhandel en bibliotheek, maar ze zijn er. En dankzij hem lezen we over ze en noteren we de titels om ook te lezen en te ontdekken en om van te leren. Ik kan nog wel even doorgaan over het Boekenweekessay, maar nu is het aan jou!

Wat ik wel nog even wil delen, want De Jong heeft het over La Sirene. Dit deed me denken aan het boek “Skin of the sea”, voor iedereen die geïnteresseerd is in Afrikaanse mythologie.

Hoe kan je een gesigneerd exemplaar Boto Banja winnen?

We hebben een gesigneerd exemplaar van Bota Banja om weg te geven aan een lezer van ons blog. Hoe jij kunt winnen? Simpel: reageer hieronder! Wil je meer kans maken? Volg ons dan ook op Instagram en/of Facebook en laat ons ook daar weten dat jij het Boekenweekessay wil winnen. Je kan meedoen van zondag 2 april tot woensdag 5 april 12 uur. We maken woensdagavond de winnaar bekend.