Boek of serie: The Haunting of Hill House

Als het om horrorfilms gaat ben ik een compleet watje. Maar boeken kunnen inmiddels niet eng genoeg zijn. Daarom leek het me een goed idee om “The Haunting of Hill House” te lezen en vervolgens de gelijknamige Netflix-serie te kijken. Het heeft wat spooky avonden opgeleverd en wat denkvoer meegebracht. De serie en het boek zijn namelijk niet hetzelfde. Juist dat maakt het de moeite waard om beide te lezen/kijken. Eén kleine tip vooraf: lees eerst het boek!

Het verhaal

“The Haunting of Hill House” gaat uiteraard over een huis waar het spookt. Maar dat is wel een erg gemakkelijke uitleg. Het boek vertelt het verhaal van Dr. Montague, die onderzoek doet naar paranormale activiteit. Hij neemt een paar assistenten mee, waaronder Luke. Luke woonde als kind in Hill House en zal in de toekomst het landgoed erven. Al snel ervaren de tijdelijke bewoners van Hill House vreemde gebeurtenissen. De vraag is alleen of deze gebeurtenissen echt zijn of zich in het hoofd van de personages afspelen.

Vervolg

De serie “The Haunting of Hill House” is totaal niet wat ik van tevoren verwacht had. Vaak is een verfilming van het boek een soort kopie van het boek, of in ieder geval: iets wat er op lijkt. In dit geval moest ik er even aan wennen dat de serie totaal anders was dan het verhaal wat ik eerder had gelezen. Het boek komt namelijk zelf, in geschreven en uitgegeven vorm, voor in de verfilming. In de serie lukt het de laatste bewoners, een gezin, van Hill House maar niet om de trauma’s en demonen van hun jeugd los te laten.

Serie

Door middel van flashbacks kom je er langzaam achter wat er gebeurd is in Hill House en waarom niemand er meer mag wonen. Sommige van de laatste bewoners kunnen niet met hun herinneringen leven. Sommigen vinden hun weg in het leven. Maar niemand laat het onberoerd. Waar ik bang voor was gebeurde ook, op bepaalde momenten vloog ik drie meter de lucht in van schrik. Echt eng werd de serie gelukkig niet. Ik vond het vooral een zeer sterk verhaal en vervolg op het gelijknamige boek.

Goed bedacht

Het boek “The Haunting of Hill House” vind ik vermakelijk, al had ik zelf wat meer verdieping in het verhaal willen schrijven. Wat ik in het boek heb gemist, kreeg ik in de serie terug. Hier lag de nadruk iets minder op eng zijn, en iets meer op een goed verhaal neerzetten. Hoewel ik pas sinds een paar weken horror- en thrillerseries durf te kijken (ja, ik zei het al: watje) ben ik blij dat ik deze serie gezien heb.

Een boek vind ik bijna altijd beter dan de film, omdat er toch meer details en authenticiteit in een boek zit. In dit geval moet ik daar toch op terugkomen. De serie durf ik toch iets beter te vinden, waardoor ik ook wel aanraad eerst het boek te lezen en niet andersom. Wel vind ik vooral het idee van een serie die voortborduurt op het boek heel sterk bedacht.