Serie of boek: Big Little Lies

De laatste tijd merk ik dat ik graag boeken vergelijk met hun gelijknamige films of series. Mijn oeroude theorie dat het boek altijd beter is, wil ik wel eens testen. En daarom lanceer ik bij deze de rubriek: Serie of boek?

Nee, geintje. Voor een officiële rubriek lees ik denk ik teveel boeken en kijk ik te weinig tv. Toch maak ik voor Boekrecensiesblog een uitzondering en zoek ik de boekverfilmingen op, ga ik abonnementen aan voor streamingdiensten en ga ik er eens goed voor zitten. En laten we dan maar eens beginnen met een boek/serie die me meteen aansprak: Big Little Lies.

Big Little Lies

Een klein beetje gesmokkeld heb ik wel, ik heb namelijk het boek geluisterd in plaats van gelezen. Maar ach, het verhaal blijft hetzelfde. Al snel kwam ik erachter dat, als je graag een vergelijking zoekt, dit verhaal wat wegheeft van “Pretty Little Liars” versus “Desperate Housewifes”. Die eerste heb ik overigens met plezier gekeken, de tweede voelde ik me toentertijd toch iets te jong voor. Het luxe leventje van een groep vrouwen van middelbare leeftijd is doordrenkt met leugens. Ieder heeft zijn eigen drama achter de voordeur. Als er dan een onbekende, jonge, vrouw met zoontje in hun prachtige Amerikaanse dorp Monterey (ook heel mooi om te bezoeken overigens) komt wonen, wordt het steeds moeilijker de geheimen geheim te houden.

Moord

Allemaal lijken de vrouwen een perfect leven te hebben. Maar waar de ene vrouw een ingewikkelde ex-man heeft, terwijl ze zelf ook niet heilig is (blijkt later), zit een andere vrouw vast in een gewelddadige relatie. Elk verhaal in dit boek lijkt ook weer twee kanten te hebben, waardoor het echt wel een boek is waar je over na wil denken. Uiteindelijk komt alles samen bij een moord. Maar wie heeft deze gepleegd? In het boek komt de moord later pas aan bod, terwijl in de serie telkens wordt teruggeblikt naar het moment waarop alles misgaat. Dit maakt de serie extra spannend om naar te kijken. Omdat je telkens maar een klein stukje van het fatale moment ziet, kom je niet meteen te weten wie de dader is. Wel is duidelijk dat de vrouwen elkaar beschermen.

Gelijkenis

Waar ik me vaak stoor aan de weinige gelijkenis tussen serie/film en boek, is dat bij “Big Little Lies” niet het geval. Passages uit het boek zijn letterlijk overgenomen in de serie. Niet storend, juist heerlijk herkenbaar. In dit geval is het niet nodig dat je eerst het boek leest en dan pas de serie kijkt. Eén van de twee is eigenlijk al voldoende omdat de ander niet heel veel toevoegt. Toch zou ik, als je eerst het boek leest, wel nog de serie kijken. Die is namelijk erg goed gemaakt, met grote namen zoals Nicole Kidman, Reese Witherspoon en Meryl Streep. Andersom zou het boek niet veel toevoegen als je de serie al hebt gekeken.

Probeer het eens

Ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden om boeken met films/series te vergelijken. Ik zou het zeker aanraden aan andere boekenwurmen. Soms valt het tegen. Maar soms zitten er ook echt pareltjes tussen.

“Big Little Lies” heb ik met veel plezier gekeken en al snel vergat ik het dat ik ook het boek al had gelezen. Dat gebeurt niet vaak, maar deze serie kan me echt vasthouden. Ik ga zeker nog meer boeken en verfilmingen opzoeken, want volgens mij heb ik een nieuwe hobby gevonden.