Lupin de meesterdief, boek of serie?

Bingen, bingwatchen of hoe je het ook zou willen noemen. Lupin is een van de best bekeken series op Netflix en na een serie gezien te hebben ben je verkocht of ‘gestolen’ om in de termen van Lupin te blijven. Bingwatchen zal je, met alles erop en eraan: te laat met het eten beginnen (sorry kinderen), dan maar morgen sporten of nog één serie en veel te laat naar bed. Dat doet Lupin met je, hoe doet de serie dit? Lees deze blog snel verder en start met kijken!

Assane Diop

Assane Diop is de hoofdrolspeler in deze serie, gespeeld door de Franse acteur Omar Sy. Assane heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Met zijn vader vanuit Afrika naar Parijs gekomen in de hoop op een beter leven. Helaas is zijn moeder achter gebleven door omstandigheden. Zijn vader werkte keihard om het beste te geven aan Assane en overlijd in de gevangenis, nadat hij onterecht van diefstal is beschuldigd. Assane staat er alleen voor en raakt geïnspireerd door de boeken van meesterdief Arsene Lupin. Assane trouwt met Claire, zijn jeugdliefde en samen krijgen ze een zoon Raoul. Alleen is het huiselijke leven niet helemaal passend bij Assane Diop.

Arsene Lupin en Assane Diop

Assane raakt op zeer jonge leeftijd in de ban van Lupin. Lupin is een meesterdief en bezit alle kwaliteiten die je moet hebben om de duurste sieraden te stelen. Assane verslindt zijn boeken en wordt Arsene Lupin. Alleen is dit niet haalbaar en zijn oude jeugdvriend is de kracht achter Assane en gebruikt zijn antiekwinkeltje als fantastische undercover. Parijs is in de ban van de diefstallen en de politie staat voor een raadsel. Assane verandert continu van identiteit dankzij een volledig laboratorium en past zich aan de omgeving aan, als een kameleon. Niets is hem te gek.

Lupin de serie

Lupin bestaat tot nu toe uit drie series, bestaande uit vijf tot zeven afleveringen. Zit je er net lekker in, is de laatste aflevering bereikt en moet je vrij lang wachten tot de volgende serie begint. Bij de meeste series vergeet ik wat ik heb gekeken, maar bij Lupin maakte ik bijna een dansje toen de volgende serie op Netflix stond. Lupin vergeet je niet zomaar. Is meestal de eerste serie de beste, serie twee en drie zijn net zo goed en misschien zelfs wel nog beter! Omar Sy zet zijn rol geweldig neer. Hoe hij continu in de huid van een ander weet te kruipen en Lupin blijft afgewisseld met Assane is ongekend goed gedaan.

Assane ontmaskerd?

Assane bezit veel aspecten van Arsene, maar blijft toch echt een mens en ieder mens heeft zijn zwakheden. Voor Assane is dat zijn gezin. Assane is een familieman, maar kan zijn gezin niet geven wat zij nodig hebben. Je merkt als kijker dat hij dit heel graag zou willen geven, maar Lupin is te sterk om ervoor op te geven. Dat hij dit kan overbrengen zonder woorden is zo mooi gedaan. Meerdere momenten in de serie lijkt Assane te worden ontmaskerd en vreest hij voor het leven van zijn gezin. In alle drie de series loopt zijn gezin als een rode draad door het verhaal, dit is op zo’n goede manier gedaan en maakt het tot een pakkend geheel. Of hij daadwerkelijk wordt ontmaskerd? Dat wordt duidelijk in de laatste serie.

Bingen!

Denk niet dat ik je nog verder hoef te enthousiasmeren om deze serie te gaan kijken! Zelf heb ik de boeken niet gelezen, ben bang dat het mijn beeld zal veranderen. Wanneer je begint, stop je niet, dus neem de tijd en geniet. Hij is iedereen een stap voor, dat maakt het zo fijn om te kijken. Geen ‘stomme’ fouten, maar ingebouwde zekerheden. De laatste serie eindigt alsof het ook een daadwerkelijk einde is, maar je weet nooit of dit erbij hoort en de volgende serie in aantocht is. Ik zit klaar!