Waarom moet ik u tegen jou zeggen? van Karin Driegen

‘Er zijn van die momenten in het leven dat de onomkeerbaarheid van het lot haarscherp is. Dat je er onafwendbaar op afstuurt, net zoals de kapitein van de Titanic. De ogenschijnlijke rust, de verlamming als je geen kant meer uitkunt. Een hert bevroren in het licht van een koplamp.’

‘Waarom moet ik u tegen jou zeggen?’ is de debuutroman van auteur Karin Driegen en volgt het verhaal van de Nederlandse verzetsstrijder Douwe en zijn vrouw Minnie, een Duitse immigrante. Samen met hun kinderen wonen zij in een dorpje op de grens van Groningen en Duitsland. Terwijl Douwe bij het verzet zit en daar probeert om zo veel mogelijk onderduikers van onderdak en voedsel te voorzien, doet Minnie haar best om hun gezin draaiende te houden terwijl zij het door haar Duitse afkomst niet makkelijk heeft binnen de gemeenschap.

Driegen wisselt in korte hoofdstukken de verhalen van Douwe en Minnie af en laat de lezer zien wat voor impact de Tweede Wereldoorlog heeft op een gezin en op een huwelijk. Douwe is veel van huis doordat hij naast zijn ‘gewone’ werk druk is met zijn taken voor het verzet. Hij vertelt Minnie niets over wat zijn taken precies zijn en wat hem bezig houdt, uit angst dat zij daardoor meer gevaar zou gaan lopen. Maar juist door dit gebrek aan communicatie tussen de twee raakt Minnie achterdochtig; ze verdenkt haar echtgenoot van een verhouding met een koerierster.

Driegen heeft voor een bijzondere, maar zeer geslaagde opbouw van het verhaal gekozen. Aan het begin van het boek was ik namelijk bang dat het al weten dat Douwe uiteindelijk gefusilleerd werd de spanning uit het verhaal zou halen. Hoewel het verhaal inderdaad in het begin wat langzaam op gang komt, slaat dit na een aantal hoofdstukken volledig om en wordt duidelijk dat juist het al weten van het lot van Douwe je nieuwsgierig maakt naar wat hier allemaal aan vooraf is gegaan. De fijne schrijfstijl van Driegen die dicht bij de personages blijft en prachtig de twijfels en emoties van zowel Douwe als Minnie beschrijft zorgt er voor dat je in het boek wordt gezogen en het na de eerste hoofdstukken niet meer kunt wegleggen. Waar ik eerst een boek had verwacht dat zich met name richt op de oorlog zelf, is ‘Waarom moet ik u tegen jou zeggen?’ juist een boek dat zich richt op de impact die de Tweede Wereldoorlog heeft gehad op een gezin, een huwelijk en op de individu. En dat maakt de debuutroman van Karin Driegen dan ook een absolute aanrader.

Karin Driegen, bedankt voor het recensie-exemplaar en het mogen gebruiken van de prachtige foto van je boek!