Voordat je wist wie ik was – Jacqueline Bublitz

Voordat je wist wie ik was

Op haar achttiende verjaardag besluit Alice Lee om naar New York te verhuizen, in de hoop zich daar los te kunnen maken van haar oude leven. Vol verwondering neemt ze de stad in haar op, gewapend met de oude Leica camera die ze heeft meegenomen. Maar net op het moment dat ze zich in de stad thuis begint te voelen, wordt ze op een brute wijze vermoord.

Vrijwel tegelijkertijd komt de Australische Ruby Jones ook aan in New York. Ook zij is, hoewel om een hele andere reden, op zoek naar een nieuw begin. Als de muren van haar kleine kamer op haar afkomen, besluit ze, ondanks de regen en onweer, een rondje te gaan hardlopen. Maar dan, terwijl ze op adem staat te komen bij de rivier die door het park stroomt, ziet ze een lichaam drijven.

Riverside Jane

Hoewel je als lezer weet dat het om Alice gaat, lukt het de politie niet om het lichaam te identificeren. Het krijgt daarom de naam ‘Jane Doe’, zoals alle ongeïdentificeerde (vrouwelijke) stoffelijke overschotten, wat in de volksmond al snel ‘Riverside Jane’ wordt. Ruby kan de gebeurtenis niet uit haar hoofd zetten en maakt het haar persoonlijke missie om te achterhalen wie de jonge vrouw is en wat er met haar is gebeurd.

Ongebruikelijke samenwerking

Wat ‘Voordat je wist wie ik was’ vooral bijzonder maakt, is dat je als lezer al vanaf de eerste bladzijde weet dat Alice Lee om het leven is gebracht. Het verhaal wordt bovendien verteld vanuit het personage van de dus overleden Alice, waardoor het verhaal een wat bovennatuurlijk tintje krijgt. Hoewel dit misschien niet voor iedereen is weggelegd, voegt het wel degelijk iets toe aan het verhaal. Alice probeert namelijk vanuit het hiernamaals Ruby en haar vrienden te helpen om haar lichaam te identificeren en de dader op te sporen. Deze ongebruikelijke samenwerking vormt, zoals de kafttekst ook al benoemt, een eerbetoon aan de ijzersterke band tussen vrouwen. Dat maakt, samen met het feit dat auteur Jacqueline Bublitz de lezer wijst op de gevaren die vrouwen in de huidige samenleving lopen, duidelijk waarom het boek als ‘feministische roman’ wordt aangeprezen.

‘Weet je wel hoe goed we moeten opletten? Meisjes zoals ik? De man voor ons die zijn pas vertraagt, die in een portiek verdwijnt. De man die vlak achter ons te snel loopt, die je zo dicht nadert dat je er kippenvel van krijgt. Bestelwagens met donkere ramen, straten met smalle zijsteegjes. Een park in de schemering, een verlaten terrein dat altijd griezelig is, op welk tijdstip dan ook. De vader van een vriendin, die net iets te lang je hand vasthoudt, of een troep jongens met een bierkegel. Een deur die wordt gesloten en een kamer die begint te tollen. Weet je wel hoe goed we moeten opletten?’

Indrukwekkende debuutroman

Het feit dat je als lezer direct al weet dat Alice om het leven is gekomen, neemt dit gelukkig niet de spanning uit het verhaal weg, en is het boek dan ook zeker niet voorspelbaar te noemen. De insteek van Bublitz is juist eerder verfrissend en vernieuwend, en het bovennatuurlijke stukje is niet storend, maar voegt juist iets toe. ‘Voordat je wist wie ik was’ is daarmee zeker niet een typische thriller of whodunit, maar juist een indrukwekkende debuutroman (met een feministisch tintje) te noemen.

Meer spannende romans op Boekrecensiesblog.nl: