Het CARPA Complot – Heleen van den Hoven

Van spel naar realiteit

In Het CARPA Complot weet Heleen van den Hoven de lezer te grijpen. Spannend, realistisch en emotioneel, welkom bij het CARPA-verhaal. Wat begint als een onschuldig spel verandert al snel in een onheilspellende nachtmerrie.

Zodra CARPA een advertentie plaatst met de tekst: ‘Hello, we are looking for highly intelligent individuals’, weet Geus dat hij de raadsels op moet lossen. Codes kraken en een geheime missie… Ja, hij ziet het wel zitten om deel uit te maken van zo’n team. Toch hebben zijn zus Anja en zijn vriend Quint al snel hun twijfels over deze zoektocht naar een nieuw talent. Waarvoor hebben ze Geus nodig? En wie zijn zij eigenlijk?

“Het is simpeler puzzels op te lossen dan de menselijke geest te begrijpen.” – Quint

Na zijn eerste opdracht is Geus tevreden. Dit heeft hij voor elkaar gekregen. Toch begint hij zelf ook zijn bedenkingen te krijgen. Hij moet eruit stappen voordat het te laat is, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Geus zit gevangen in een donker web en moet daar uit zien te komen. Kan hij op Quint en zijn zus rekenen? Kan hij op zijn eigen dapperheid rekenen?

“Het is een monsterlijke keuze. Er is geen uitweg zonder schuld.” – Anja

Ha(c)kt erin

Cybercrime en het waterlandschap in Nederland gaan hand in hand in de eerste thriller van Heleen van den Hoven. Doordat water in een land als Nederland zo’n belangrijke/cruciale rol speelt, hakt het erin. Vooral omdat diverse lezers iets van hun eigen woonomgeving zullen herkennen. Zelf heb ik in Utrecht gestudeerd en woonde ik voor heel wat jaren in Wijk bij Duurstede. Door het uitgebreide onderzoek en de schrijfstijl van van den Hoven zag ik alles voor me.

Puzzelen

De puzzels in het boek maken het verhaal nog interessanter. Het lijkt net alsof je zelf ook deel uit maakt van het spel. Ik raad wel aan om het boek aan te schaffen en niet een e-book. De puzzels in het boek zijn namelijk duidelijker dan wanneer je ze op een e-reader/tablet bekijkt.

De afbeeldingen van de puzzels kun je ook op haar website vinden, via menubalk, CARPA3521.

Conclusie

Het boek is spannend, goed onderzocht en daardoor erg realistisch. De karakters worden goed neergezet en je ziet eigenlijk alle kanten van het verhaal. Wanneer er veel verhaallijnen door elkaar lopen, kan het in sommige boeken verwarrend overkomen. Dit is niet het geval in Het CARPA Complot. Hier loopt alles zo vloeiend in elkaar over dat je alleen maar hunkert naar meer. En dan ook nog een wending in het verhaal van Anja. Ik kan niets anders zeggen dan: ‘Ja, ik ben fan! Schrijf aub nog meer thrillers die ik snel kan verslinden’.

Ben je er klaar voor om meegenomen te worden naar de cyberwereld? Het CARPA complot is perfect voor iedereen die van raadsels en spannende verhalen houdt.

Deze recensie is ook verschenen op gelezen.online