Veertien dagen – Margaret Atwood en co.

De roman ‘Veertien dagen’ is een verhalenbundel geschreven door verschillende auteurs onder regie van Margaret Atwood en Douglas Preston. Het boek is een uniek stukje ‘tijdgeest’ want het speelt zich af in New York tijdens de corona-lockdown.

Margaret Atwood

Deze Canadese Grande Dame van de literatuur behoeft voor velen van jullie geen introductie. Haar oeuvre is zo groot dat alle titels op een rij deze pagina zouden kunnen vullen. Daarnaast zijn er ook een paar van haar romans verfilmd; vooral de serie ‘The Handmaid’s Tale’ is een HBO Max-topper. (Hulu original, niet op Netflix.) Het seizoen 6 van de serie zal binnenkort verschijnen.

Mijn favoriete boek van haar blijft toch altijd ‘De blinde huurmoordenaar’. Het is, na al die jaren, nog steeds het mooiste boek dat ik ooit heb gelezen.

Meerdere auteurs

Maar ‘Veertien dagen’ is niet alleen door Atwood geschreven maar door een heel schrijverscollectief. Samen hebben zij één verhaal geschreven, dat prachtig doorloopt (knap werk!) en is ingedeeld in veertien dagen. De veertien dagen dat er een lockdown is in New York en de bewoners van een flatgebouw elkaar verhalen vertellen hoog op het dak van hun flatgebouw. En dat terwijl de stad stil is geworden, op de gillende sirenes na van ambulances die corona-patiënten naar ziekenhuizen vervoeren.

Tussendoor lezen we ook de cijfers van de slachtoffers van de corona-pandemie in de hele USA en specifiek in de stad. Dit geeft het boek een extra beklemmende sfeer.

De auteurs die aan ‘Veertien dagen’ hebben meegewerkt:

Charlie Jane Anders, Margaret Atwood, Jennine Capó Crucet, Jospeh Cassara, Angie Cruz, Pat Cummings, Sylvia Day, Emma Donoghue, Dave Eggers, Donna Gabaldon, Tess Gerritsen, John Grisham, Maria Hinojosa, Mira Jacob, Erica Jong, C.J. Lyons, Celest Ng., Tommy Orange, Mary Pope Osborne, Douglas Preston, Alice Randall, Ishmael Reed, Roxana Robinson, Nelly Rosario, James Shapiro, Hampton Sides, R.L. Stine, Nafissa Thompson-Spires, Monique Truong, Scott Turow, Luis Alberto Urrea, Rachel Vail, Weike Wang, Caroline Randall, Williams, De’Shawn Charles, WInslow, Meg Wolotzer.

Een literaire ode aan een eeuwenoude verteltraditie

Deze mooie zin staat op de achterflap van het boek en ik kan het er alleen maar mee eens zijn. De auteurs vertellen, vanuit het perspectief van de bewoners, vele verhalen. Mooie levensverhalen, spannende gebeurtenissen, emotionele verhalen maar ook dappere, lieve en ontroerende verhalen.

Het leuke van het boek is dat de hoofdstukken slechts de titel van de dag dragen en de datum. Je kan als lezer niet zien wie welk hoofdstuk, of welke verhaal, heeft geschreven of aan heeft meegewerkt. Een echte kenner zou dit als een uitdaging kunnen zien. Het is mij niet gelukt want vele auteurs kende ik nog niet. Gelukkig staat het wel achter in het boek wel een lijst met de schrijvers die bij het hoofdstukken horen met een uitgebreide biografie.

Het verhaal samengevat:

De rode lijn door de verhalen heen is de conciërge, net nieuw aangesteld, die de bewoners introduceert en een deur vindt naar het dak. Het slot is opengebroken en andere bewoners hebben reeds de toegang tot het dak gevonden. Zij zetten er stoelen en banken neer en zoeken ‘s avonds elkaars gezelschap op. In de open lucht en op afstand. Langzaam sluiten er steeds meer bewoners zich bij het gezelschap aan en ontstaat de traditie om elkaar verhalen te vertellen.

De laatste hoofdstukken bevatten een verrassing die ik niet had zien aankomen. Dit maakt het boek extra bijzonder!

Een aanrader! En vrees niet; het gaat NIET inhoudelijk over de coronapandemie. Het gaat over de verhalen van de mensen die de lockdown uitzitten en elkaar weten te boeien met mooie verhalen.

Tip voor beginnende schrijvers: lees dit boek want het zal je een hoop leren over hoe je de lezer met zovéél verhalen kunt boeien, de rode draad niet verliest en een plot weet te verzinnen die iedereen zal verrassen.