Superjuffie in de soep – Janneke Schotveld

Juf Josje duikt in de wereld van plastic soep

Wil je je kinderen iets leren over milieubewustzijn, dan hoef je niet altijd naar informatieve boeken te grijpen. Er zijn genoeg educatieve en leuke informatieboeken over geschreven (zie Plastic soep is troep). Maar er zijn ook leuke (voor)leesboeken die over dit thema gaan. Schrijfster Janneke Schotveld bijvoorbeeld, verpakt het probleem van plastic zwerfafval in een spannende aflevering van de  populaire reeks Superjuffie

Superjuffie is een succesvolle reeks boeken over Juf Josje, die – wanneer dieren in nood haar hulp nodig hebben – verandert in Superjuffie. Superjuffie in de soep verscheen in 2014, maar het probleem van de plastic soep is er niet minder actueel op geworden. Reden genoeg dus om dit boek te (her)lezen.

Een hapje krijt

Juf Josje is geen gewone juf. Overal bewaart ze schoolkrijt. Niet om mee te schrijven, maar om op te eten! Want als ze geroepen wordt door een dier in nood, neemt ze een hapje van het krijt en verandert ze in superjuffie. Dat  komt natuurlijk niet altijd handig uit als je voor de klas staat en ineens weggeroepen wordt. Gelukkig zijn de kinderen er al aan gewend dat ze ineens het raam uit vliegt om een dier te redden.

Een hapje plastic

Ook in Superjuffie in de soep is het weer eens zover. Josje schiet deze keer Banjo te hulp, een bruinvis die vastzit in een stuk net. En daarna helpt ze een potvis die een stuk plastic tussen zijn tanden heeft, een vis die verstrikt is geraakt in een plastic zak en nog veel meer dieren die plastic in hun maag hebben.… het lijkt maar niet op te houden. Dat kan toch zo niet langer? Waarom weet bijna niemand van die plastic troep in zee af? En waarom doet niemand er iets aan?

Samen met de kinderen bedenkt ze een plan om aandacht te vragen voor het probleem. Met een boot gaan ze de zee op om zoveel mogelijk afval uit het water te vissen. En inderdaad, hun volgeladen boot met plastic troep trekt de aandacht van journalisten en uiteindelijk ook de politiek.

Meer dan een lekker leesboek

Superjuffie in de soep is een leuke mix tussen spanning, humor en een verhaal met een boodschap. Het is in eerste  instantie vooral een lekker leesboek waarin superjuffie probeert om weer eens zoveel mogelijk dieren te helpen, zonder dat ze betrapt wordt door de schooldirecteur. Het boek is spannend, ontroerend en ook geestig. Vooral voorlezende ouders zullen plezier beleven aan de leuke woordspelingen en taalgrapjes. Zo is er de Amsterdamse meeuw die plastic aanziet voor eten:

“Dank je wel wijffie, ik dacht dat het een vissie was“; begroet een haai iedereen met: “Haai!” en reageert Superjuffie gevat op de mededeling van een vis dat hij zijn school weer eens gaat opzoeken, met: ”Ik ook”.

Lekker genieten dus en ongemerkt ook het een en ander leren over wat zwerfafval met de natuur doet en wat je er zelf tegen kan doen.

Van Superjuffie zijn inmiddels 8 delen verschenen. Niet alleen als boek met een hardcover omslag, maar ook als e-book en zelf als dyslexie-vriendelijk uitgave. Klik hier voor het complete overzicht