Anna O.

Als er een boek veel in boekenposts en boekenblogs voorbij is gekomen de laatste tijd, dan is het Anna O. wel. Na een klein stukje van het Engelstalige luisterboek gehoord te hebben besloot ik dat ik dit boek echt in handen wilde hebben. Zelfs de boekverkoopster kon niet enthousiaster zijn over deze spannende thriller. Gemotiveerd en verwachtingsvol begon ik te lezen.

Psychoanalyse

Om het boek op internet op te zoeken, zocht ik op de term Anna O. Dit werd de eerste reden waarom ik het boek wilde lezen. Anna O. heeft namelijk echt bestaan! Tenminste, het is het pseudoniem van een patiënte van Josef Breuer. Samen met Sigmund Freud schreef hij een boek over hysterie, waarin Anna O. werd beschreven. Deze casus geldt als het eerste echte voorbeeld van psychoanalyse.

Maar vergis je niet. Dit boek heeft verder weinig te maken met Josef Breuer of Sigmund Freud, behalve dat psychoanalyse een groot onderwerp is in deze thriller. Dit verhaal gaat over Anna Ogilvie, die de misdaad van de eeuw pleegde… terwijl ze sliep.

Anna Ogilvie

De cover is heel minimalistisch, maar spreekt ook meteen aan. Een dicht oog, een druppel rustend op de wimpers en grote letters die ANNA O. spellen. Als je het boek openslaat is het eerste wat je ziet de achterkant van de voorflap. Het is een zwarte versie van de cover met in bloedrode letters: ‘Sorry. Volgens mij heb ik ze vermoord.’ – Anna O.

Anna Ogilvie is 25 jaar als ze haar twee beste vrienden doodsteekt. Anna Ogilvie heeft een geschiedenis van agressie tijdens slaapwandelen. Na dit incident valt ze juist in slaap, om vier jaar lang niet wakker te worden. De zaak-Anna O. is een zaak waar de wereld over blijft praten. Want hoe schuldig ben je als je slaapwandelt terwijl je moordt? En wat is er werkelijk gebeurd? Is Anna Ogilvie wel schuldig?

Dr. Benedict Prince

Forensisch psycholoog Benedict Prince wordt aangesteld om deze beruchte zaak op te lossen. Het OM wil Anna berechten voor haar daden, wat alleen mogelijk is als ze wakker is. En dus wordt Benedict onder druk gezet om zo snel mogelijk zijn nieuwe patiënte, in het diepste geheim, wakker te krijgen. Al snel vertoont Anna tekenen van leven. Toch is Benedict er niet gerust op. Wat is er eigenlijk gebeurd in die nacht van de moorden? Moet hij Anna aan het OM overleveren of moet hij de ‘schone slaapster’ beschermen?

Bijzonder boek met dubbel einde

Vanaf de eerste bladzijde werd ik vastgezogen in deze thriller. Wat ik erg goed vind is dat auteur Matthew Blake weet waar hij het over heeft. Hij heeft duidelijk onderzoek gedaan naar de menselijke psyche en oude en moderne benamingen van aandoeningen. Zo is dit het eerste fictieboek dat ik lees waarin de term functionele neurologische stoornis, oftewel fns, in voorkomt. Een van de meestvoorkomende vragen die ik in online boekenclubs voorbij heb zien komen is: kan een lichaam 4 jaar slapen? Als iemand die aan fns lijdt weet ik uit ervaring dat de menselijke psyche heel bijzondere en onverklaarbare dingen kan doen om zichzelf te beschermen. Dit boek is dan ook een heel geloofwaardig, bizar verhaal. Matthew Blake heeft het heel pakkend geschreven, waardoor het blijft boeien.

Het einde vond ik eerst wat tegenvallen. Het laatste stuk over Benedict Prince vond ik wat vluchtig en teleurstellend. Maar het absolute einde van het boek, ook wat vluchtig geschreven tegenover de rest van het boek, bleek weer mindblowing te zijn. Dit is toch echt een boek om aan te raden. Nagelbijtend spannend vind ik het niet. Intens en sterk geschreven absoluut wel!

Bang voor slaapwandelen? Lees hier alles over in dit boek: