De heks van de bergweg

Een spannende jeugdthriller over heksen en (plaag)geesten

Waar ben jij bang voor? En durf je het aan om die angst de baas te worden? Kasper en zijn medeleerlingen uit groep 8 krijgen de opdracht om een werkstuk te maken over hun grootste angst. Is dat de vrees dat hun vriendenclubje na groep 8 uit elkaar dreigt te vallen? Of is het toch die enge buurvrouw Witteveen, die wel heel veel weg heeft van een heks? In ‘De heks van de bergweg’ van Edward Hendriks raken de vrienden verzeild in een spannend avontuur waarbij sommige van hun angsten werkelijkheid worden.

‘De Nerds’

Kasper, Ellie, Dennis en Rik vormen samen een vriendenclubje: ‘De Nerds’. Hun basisschooljaren zitten er bijna op en Kasper is bang dat de club uiteen zal vallen als iedereen straks naar een andere middelbare school gaat. Om hun schooljaren toch leuk af te sluiten, organiseren ze een watergevecht op het plaatselijke kerkhof. Maar wanneer Stijn en Richard, de pestkoppen van de buurt opduiken wordt alles anders. Hun pesterijen lopen behoorlijk uit de hand en Kasper en zijn vrienden worden opgesloten op het kerkhof.

IJzingwekkende ontdekking

Gelukkig weten ze uiteindelijk te ontsnappen, maar hun vluchtroute gaat wel via de tuin van de boze oude buurvrouw mevrouw Witteveen. Een griezelige plek waar hun mobieltjes en horloges het niet doen en waar de oude vrouw om middernacht vreemde rituelen uitvoert bij een mysterieuze oude waterput. Dan blijkt dat de tuin van Witteveen zich op een oud heksenkerkhof bevindt waar de vrienden een ijzingwekkende ontdekking doen …

‘Heksen bestaan toch niet echt?’

‘Nee, natuurlijk niet.’ Maar ik was er absoluut niet zeker van. Op dat moment niet en een paar uur later al helemaal niet meer.

Mooie cliffhangers en sterk plot

Het verhaal is mooi opgebouwd en bevat overzichtelijke, korte hoofdstukken waarvan er veel eindigen in een spannende cliffhanger. Kinderen zullen daardoor snel verder willen lezen.

De plot is sterk, vooral ook omdat je als lezer uiteindelijk ook op het verkeerde been gezet wordt. Want soms is iets niet wat het lijkt.

Goede uitgediepte karakters en geestige dialogen

Ook is Hendriks er goed in geslaagd om zich in te leven in zijn hoofdpersonage Kasper. Je leeft als lezer mee met al zijn angsten en onzekerheden: de stap naar de middelbare school, de angst voor die zonderlinge buurvrouw en vooral ook voor de pestkoppen uit de de buurt, en zijn beginnende verliefdheid op Ellie. Het enige minpuntje is misschien dat de beschrijvingen van al deze gevoelens soms wat te volwassen van toon zijn, waardoor je de indruk krijgt dat er een oudere versie van Kasper aan het woord is die terugblikt op zijn jeugd. Daar staan dan weer mooie dialogen tegenover. Het taalgebruik van de pestende buurjongens is erg geestig en daarmee ook typerend:

“Als jij es zou leren normaal te coverseren. Je lijkt wel een megooltje met je gestotter”

Lekker griezelen voor de jeugd

Thrillerschrijver Edward Hendriks publiceerde hij al eerder literaire thrillers. Met ‘De heks van de Bergweg’ waagt hij zich voor het eerst aan een thriller voor 10-13 jarigen. Een goed geslaagde stap, want deze lezers zullen zich prima vermaken met dit uiterst spannende en lekker griezelige boek.

De heks van de Bergweg is in eerste instantie alleen als e-book te verkrijgen.
Productspecificaties:
 Leeftijdsindicatie: 10-13 jaar