Starfighter – Jan Kloeze

Starfighter is het romandebuut van Jan Kloeze. Met deze roman studeerde hij af aan de Schrijversvakschool Amsterdam. Dat belooft heel wat! Met op de voorpagina een lovende quote van Stephan Enter is dit debuut van Jan Kloeze absoluut het proberen waard.

Job

Met een cover waarop een jongen op het strand te zien is en een achterflap die een korte uitleg geeft over het leven van hoofdpersoon Job, verwacht ik niet anders dan deze jongen te leren kennen. Aan deze verwachting voldoet dit boek wel. Je wordt meteen het leven van de jonge Job ingezogen. Ik heb het nu bewust over de jonge Job, want ‘Starfighter’ is ingedeeld in 2 verschillende delen: Het kind Job en de volwassen Job. Al vroeg in het verhaal merk je dat het leven van Job anders (grenzend aan het absurde) is dan dat van een gemiddelde jongen. Hierdoor mist voor mij de herkenning terwijl ik ook weer nieuwsgierig word naar de rest van het verhaal.

Tweede deel

Het boek bestaat dus uit twee delen. Wat wel een beetje vreemd is: halverwege het boek wordt het tweede deel aangekondigd, terwijl het eerste deel nooit genoemd is. Dit stoort tijdens het lezen gelukkig niet. Het tweede deel draait vooral om een bijzondere therapiegroep waarmee Job een nieuwe poging doet om zijn leven te begrijpen. Op zijn manier lijkt Job het leven (of het boek) af te ronden zoals hij het wil. Als lezer word ik een beetje in verwarring achtergelaten. De eerste vraag die in me opkomt als ik het boek uit heb is: wat gebeurt hier? Het laatste hoofdstuk is nogal vaag geschreven, ruimte latend voor de fantasie van de lezer om er een geheel van te maken.

Voor mannen

Al vroeg in het boek overkomt de gedachte me dat dit boek niet voor iedereen geschreven is. De harde voorstellingen van situaties, de seksueel getinte omschrijvingen en absurde seksuele situaties waar Job in terecht komt zijn naar mijn idee niet ieders smaak. Het mist voor mij wat subtiliteit, al is de keuze van de schrijver om het boek zo op te tekenen wel heel consequent vastgehouden. Daar is ook wat voor te zeggen. Juist doordat het leven van Job aan het absurde grenst, is ‘Starfighter’ bijzonder om te schrijven en om te lezen. Het boek is in die zin absoluut heel origineel te noemen!

Schrijversvakschool

Dit boek is het afstudeerproject van Jan Kloeze geworden. Hierdoor ga ik er vanuit dat er ook begeleiding of coaching bij is geweest. Aan het verhaal mankeert dan ook helemaal niks. Toch valt me tijdens het lezen meteen op dat het verhaal niet vloeiend lijkt te verlopen. Het lijken veel losse stukjes tekst die later aan elkaar zijn gelijmd tot een samenhangend verhaal. Maar misschien was dit ook de bedoeling om de lezer aan het denken te zetten. Daar zullen we achter komen in een interview met Jan Kloeze dat spoedig zal volgen!

Met zijn rijke vocabulaire heeft Kloeze van ‘Starfighter’ een bijzondere debuutroman weten te maken!