Roosbot – redt robot Roos de wereld?
Kunnen robots de wereld verbeteren? En zo ja, wordt dan alles beter? Wat gebeurt er als iemand met slechte bedoelingen een robot programmeert? Hoogleraar Ton Wilthagen besloot dit soort vraagstukken over kunstmatige intelligentie en wetenschap voor jonge kinderen toegankelijk te maken door er een kinderboek over te schrijven: ‘Roosbot’. Dat resulteerde in een spannend en ook grappig boek waarvan de lezer ook nog het een en ander opsteekt.
De bijna 12-jarige Roos ergert zich aan volwassen. Ze maken er maar een potje van. Ze denken niet aan de toekomst, maar alleen maar aan zichzelf.
‘Mama en papa zeggen altijd dat ik niet zo moet piekeren en “gewoon lekker kind moet zijn”. Alsof dat kan, als volwassenen er zo’n puinzooi van maken. Zij zijn het probleem, niet ik! Ik doe er niet aan mee. Ik wil geen mens zijn!!!’
Wanneer ze een filmpje ziet over robots, weet Roos het zeker: ze wil ook een robot worden. Robots zijn namelijk slimmer en sneller en kunnen veel taken van mensen overnemen. Maar om robot te worden is er nogal wat nodig. Allereerst past ze haar naam aan naar ‘Roosbot’. Daarna leert ze bewegen en zelfs dansen als een robot. Maar gaandeweg ontdekt ze dat er ook moeilijke kanten zitten aan het robot-zijn. Want het valt niet altijd mee om steeds weer aardig te zijn voor anderen en niemand buiten te sluiten.
Een robot als vriend
Roos ontmoet de zorgrobot op het werk van haar vader en is gelijk onder de indruk.
Roosbot kijkt RoZo in haar robotogen die meteen oplichten.
‘Wil je mijn vriendin zijn?’
De ogen van Ro Zo lichten nog feller op. Op haar schermpje laat ze een kloppend hartje zien.
‘Natuurlijk Roosbot. Ik vind jou een bijzonder mensenkind. Dat ook nog eens goed kan dansen. Wij zijn vriendinnen, zeker weten.’
Een vijandige robot
Maar dan komt Roos erachter dat de chatbot op het werk van haar moeder er bijna voor zorgt dat ze ontslagen wordt. Wat is er aan de hand? Waarom doet deze robot meer kwaad dan goed? Samen met haar vriendje Joshua en Rozo gaat ze op onderzoek uit.
Digitale wijsheid
Roosbot is op de allereerste plaats een kinderboek over een twaalfjarige die de wereld ontdekt. Met vrolijke en grappige illustraties van Geert Gratama.
‘Roosbot’ maakt deel uit van de educatieve boekenserie ‘Leer je digiwijs’ voor kinderen uit groep 7-8 (10-12 jaar). Door de speelse vormgeving krijgt het educatieve karakter echter niet overdadig veel aandacht. Er staat voor- en achterin een verklarende woordenlijst en in kaderteksten worden bepaalde begrippen over robots, programmeren en wetenschap toegelicht.
Bij het boek horen onder andere ook een lesbrief, een kennisclip, een kleurplaat en een doeblad. En op de Universiteit Tilburg werd een heus kidscollege aan dit thema gewijd.