Superpapa – diversiteit en inclusie

Superpapa’ is geen doorsnee prentenboek. Dat komt vooral door het onderwerp. De 5-jarige Mae komt niet uit een standaardgezin, maar heeft twee moeders en een donorvader. Schrijfster Mirjam van Tunen en illustratrice Jaydee zijn er in dit boekje in geslaagd om diversiteit en inclusie bespreekbaar te maken voor kleine kinderen.

recensie superpapa

De eigenwijze kleuter Mae woont samen met hond Sammy bij haar twee moeders Joanna en Lotte.

‘Iedereen houdt van iemand anders. Dat is goed want anders wordt de wereld veel te saai.’

Dankzij een anonieme donor kon Mae geboren worden. Maar wie is haar donorvader eigenlijk? Mae fantaseert er graag over. Is hij een dokter? Of brandweerman? Ze heeft geen idee. Eén ding weet ze wel zeker: haar vader is een echte superpapa!

‘Eigenlijk weet ik al een beetje wie hij is. Hij is hartstikke lief anders had hij mijn moeders niet zijn zaadjes gegeven.’

Diversiteit en inclusie

Dit prentenboek is een uitgave van uitgeverij Taal & Teken, in samenwerking met DiversityBooks die als doel heeft dat iedereen een boek kan lezen dat over hen gaat. Ze geven onder andere voorlichting op scholen en trainingen over seksualiteit, seksuele diversiteit, pesten en discriminatie. Met een prentenboek maken ze deze onderwerpen ook voor jonge kinderen toegankelijk.

Duidelijke taal

Auteur Mirjam van Tunen is erin geslaagd om binnen het kader van een prentenboek het thema diversiteit duidelijk aan de orde te laten komen. En dat is knap want een prentenboek heeft natuurlijk maar weinig tekst en de woorden moeten ook passen bij de doelgroep van kleuters. In heldere en niet-omfloerste taal vertelt ze niet alleen over de seksuele diversiteit (twee mama’s, allebei met een andere huidskleur) maar maakt ze ook een voor kinderen wat ingewikkeld thema als donorschap bespreekbaar en begrijpelijk.

De illustraties van Jaydee zijn vrolijk en kleurrijk en vullen een prima aanvulling op de tekst.

Diversiteit en inclusie

Herkenbaar

Hoewel de diversiteit volop in het boek aan de orde komt, ligt het er niet te dik bovenop. Voor Mae is haar leven ‘normaal’. Ze is en blijft in de allereerste plaats een zeer herkenbare kleuter, met herkenbare dromen. ‘Superpapa’ is een prentenboek voor alle kleuters, maar het heeft net dat beetje extra omdat kinderen uit vergelijkbare situaties iets van zichzelf in het boek kunnen herkennen.