‘Ravi en de pratende kat’ op reis

Gastblog van: Karin Vijsma-van Dobbenburgh, auteur van ‘Ravi en de pratende kat’

Er was eens… een lief, klein jongetje van vijf jaar dat onmiddellijk mijn hart stal. Ik ontmoette hem drie jaar geleden in een SOS kinderdorp in Indonesië. Dit was een fantastische ervaring. Zo gebeurde het dat ik door een bijzondere ontmoeting een leuk sprookjesachtig verhaal heb geschreven. Het verhaal gaat over een jongetje met een droom om profvoetballer te worden.

Natuurlijk horen er bij sprookjes mooie afbeeldingen. Toen had ik het geluk om Marit Helwig tegen te komen. Marit was net gestart met haar eigen bedrijf als illustrator en bleek net als ik een droom te hebben om ooit een kinderboek te maken. Vol enthousiasme en ideeën kroop zij achter haar tekentafel. Zonder dat Marit zelf ooit een stap in Azië heeft gezet, maakte ze prachtige illustraties van het verhaal in het Verre Oosten.

Samenwerkingsproject met SOS Kinderdorpen

En zo ging het verhaal verder…. Ik benaderde de internationale kinderhulporganisatie SOS Kinderdorpen met het verzoek of één van hun ambassadeurs een voorwoord zou willen schrijven. Dat was lastig, maar SOS bood al snel een alternatief. Niemand minder dan Misyati Verhoof kwam op mijn pad. Zij groeide op in hetzelfde kinderdorp op Java en woont inmiddels al jaren in Nederland met haar gezin. Misyati schreef uiteindelijk een prachtig nawoord over haar mooie jeugd in het kinderdorp, waar ze in ’19 verslag van deed aan tafel bij TV MAX.

Ravi en de pratende kat’Indonesische vertaling van het prentenboek

Daarnaast bood Misyati mij aan om het boek in het Indonesisch te vertalen. Zodat ook mijn hoofdpersoon het verhaal zelf zou kunnen lezen. Ik ging op zoek naar de contactgegevens van de coördinator van het kinderdorp. Deze vond ik in mijn reisverslag naast een aantekening met Misyati haar naam. Degene die mijn gezin destijds een rondleiding had gegeven, bleek de zus te zijn van Misyati! Hoe klein kan de wereld soms zijn. Ze groeiden samen op in hetzelfde kinderdorp; uiteindelijk werd de één coördinator en de ander verpleegkundige in een Nederlands ziekenhuis.

Ravi en de pratende kat’ op reis

Ons prentenboek kwam weliswaar midden in de coronatijd uit zonder officiële boekpresentatie, feestje of signeersessie. Maar onze Ravi maakte wél een fantastische reis. Van een verhaalidee in het Verre Oosten, naar een boekvorm in Nederland tot aan het Indonesische kinderdorp. De bijzondere mensen die ik tijdens de reis heb ontmoet zijn voor mij een absolute bonus. Op de ochtend dat ik de foto’s kreeg toegestuurd van de echte ‘Ravi’ met ons prentenboek op schoot, heb ik een traantje weggepinkt.

Opbrengsten voor SOS

Ja, soms komen dromen echt uit. Ons boek werd een feit. De illustrator en ik hebben besloten om de opbrengst van het prentenboek aan SOS Kinderdorpen te doneren. Zodat nog meer kinderen zonder ouders of veilig thuis kunnen opgroeien in een liefdevolle en veilige familie.

Terima kashi

Terima kashi (met speciale dank) aan alle SOS kinderen, die iedere dag opnieuw onze bewondering en steun afdwingen met hun lef, hun doorzettingsvermogen, de liefde voor elkaar en de manier waarop zij zich staande proberen te houden in hun soms onzekere leven.

Karin Vijsma en Marit Helwig

Benieuwd naar het boek? Lees dan hier de recensie van Boekrecensiesblog en onze actie voor SOS.

Meer info: