Rauw van Marjolein Hartman

gastrecensie van: Marieke Blaauw

‘Rauw’ is geschreven door de Amsterdamse schrijfster Marjolein Hartman. Op 23-jarige leeftijd werd ze moeder van Max. En toen ze 39 jaar was werd uit een tweede relatie Ivy geboren.

Marjolein is geen bekende schrijver die meerdere boeken op haar lijst heeft staan. Nee, Marjolein is een moeder die haar verdriet, het eerste jaar van rouw na het verlies van haar zoon Max, aan het papier heeft toevertrouwd. Het boek RAUW is een boek over pijn die iedere ouder kan overkomen maar waar de meeste mensen geen raad mee weten. Het boek kan een troost zijn en handvaten geven aan mensen die een zelfde soort situatie doorstaan.

Rauw

Het boek is omhuld met een kaft waar een prachtige knappe jonge man op afgebeeld staat, Max, waar het verhaal dat in dit boek beschreven wordt om draait.

Dit boek neemt je direct mee naar het moment waar het is mis gegaan op die ene dag in mei. Max is één van de vijf omgekomen surfers in Scheveningen. Marjolein neemt je mee in wat er is gebeurd en hoe ze zich voelt en wat het met haar doet. Haar gevoel beschrijft ze zo ontzettend goed dat je het gevoel hebt dat je er bij bent in het moment. Als moeder zijnde, voel je haar pijn, haar verdriet als ze haar zoon levenloos ziet liggen op die harde vloer bij de reddingsbrigade in Scheveningen. Nu is het definitief, haar lieve Max, haar zoon, waar ze zo ontzettend trots op is. En waar ze zo ontzettend veel van houdt, is er niet meer.

Rouwen

Marjolein neemt je mee in die eerste week waar in er zo veel geregeld moet worden. Waarin er zo ook ontzettend veel gebeurd en waar ze echt definitief afscheid moet nemen van haar zoon.

Verderop in het boek beschrijft Marjolein de weken, de maanden, het eerste jaar na het overlijden van Max. Ze schrijft wat voor haar belangrijk was, wat ze gemist heeft bij de mensen om haar heen waarvan ze dacht dat ze dichtbij haar stonden. Ze schrijft over de dingen die ze vooral ook niet verwacht had die zouden gebeuren. Ook wordt in het boek goed beschreven wie Max was, zodat je hem eigenlijk voor je ziet in alles wat hij gedaan heeft en wat hij voor een ander betekend heeft.

Liefde!

Dit boek gaat voornamelijk over liefde! Liefde van een ouder voor haar kind. Liefde van vrienden die een dierbare vriend zijn verloren. En liefde van vrienden die klaarstaan voor iemand die hun liefde hard nodig heeft in één van de moeilijkste periode van het leven.

Overleden surfers Scheveningen waren fitte, sportieve mensen: ‘Onvoorstelbaar veel verdriet’ | RTL Nieuws