Rancune – Moord op de Brabantse Wal

Een lugubere vondst, Brabantse herkenbaarheid, een gruwelijke misdaad: het gebeurt nu. In ‘Rancune’ zet auteur Desirée Tonino je hersens aan het werk. In de proloog dacht ik al te weten wie de dader zou zijn. In de hoofdstukken erna ging ik twijfelen en kwamen er wisselende namen naar voren. Pas vlak voor het eind wist ik het pas zeker. Een knap staaltje ‘op het verkeerde been zetten’. Ik ben nu al benieuwd naar het tweede deel van ‘Moord op de Brabantse Wal’.

Detective

In het eeuwenoude stadspaleis in het hart van Bergen op Zoom wordt een lugubere vondst gedaan. Een man, Vincent Bogers, wordt dood aangetroffen. Aan inspecteur Mara de Vries de taak om deze zaak op te lossen. Al snel blijkt het nog niet gemakkelijk te zijn om een dader te vinden, aangezien er geen spoor achter is gelaten. Als er een paar dagen later weer een lijk wordt gevonden begint het echt spannend te worden. Wie maakt de binnenstad van Bergen op Zoom onveilig? En waarom heeft diegene het gemunt op juist deze slachtoffers, die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben?

Personages

De personages in ‘Rancune’ zijn zo goed neergezet dat je je echt kunt inleven in hun eigen verhaal. Vooral het verhaal van Mara en Ellie vind ik heel sterk neergezet. Niet alleen inspecteur Mara maar ook de Mara hoe ze thuis is en de Mara die op zoek is naar liefde en warmte. Niet overvloedig maar in perfecte hoeveelheid. Wel moest ik de oer-Hollandse namen een beetje loslaten. Mara de Vries, Ben Jansen en Betty Middelkoop; in het Nederland van 2023 zijn er wellicht originelere namen te bedenken, al vond ik de gemixte achtergrond van Mara wel goed bedacht. Ach, dit zijn ook maar details in een boek waarin de personages zo goed zijn dat ik dat misschien van de namen ook wel had verwacht.

Rancune

Haat, vijandschap, wrok. Drie synoniemen van Rancune, de titel van dit spannende boek over moorden in Brabant. Waarom dit boek Rancune als naam heeft komt pas achter in het boek weer naar voren. Daardoor blijf je als lezer zoeken naar de betekenis. Ik vind het wel leuk dat de titel letterlijk in het boek voorkomt, wat niet altijd het geval is. Dat heeft de auteur goed aangepakt.

De cover van dit boek spreekt mij persoonlijk niet zo aan. De foto op de voorkant, van de Gevangenpoort in Bergen op Zoom, is goed gekozen. Alleen door de opmaak doet het boek me meer denken aan een informatieboek dan een spannende detective. In de winkel zou ik het boek niet snel uitkiezen, terwijl ik graag de verhalen van Desirée Tonino lees.

Auteur

Desirée Tonino is bij mij bekend als auteur van het boek ‘Einde aan de duisternis’, een eerlijk en emotioneel boek over haar proces als moeder van een depressief kind. Dit boek was, ondanks het zware onderwerp, heel prettig leesbaar en een aanrader voor alle ouders die te maken hebben met depressie binnen hun gezin. Deze keer heeft Desirée me verrast met een spannende detective, waar gelukkig nog meerdere delen van volgen!

De schrijfstijl van Desirée is vlot, makkelijk leesbaar en pakkend. ‘Rancune’ zit goed in elkaar, ondanks een paar schrijf- en verhaalfoutjes. Meerdere verhaallijnen lopen door elkaar en blijven toch goed overeind. Details kloppen en tot het laatst kun je wel speculeren, maar weet je toch nooit zeker wie nou al die moorden heeft gepleegd. Een groot compliment aan de schrijver; van begin tot eind werd ik gegrepen door ‘Rancune’.

3 Responses to “Rancune – Moord op de Brabantse Wal

• Wauw, dank je wel, Selina, voor je mooie recensie en je complimenten! En lief dat je mijn vorige boek ook noemt.
    Heel blij met je mooie woorden, dank!