‘Ramsj!’ en rust onder de Domtoren

Ramsj! Boekhandel Steven Sterk Utrecht

‘Ra’ wattes? Dat is wat ik dacht toen ik voor het eerst het woord Ramsj las. Terwijl ik op internet op zoek ben naar boekenwinkels in Utrecht, kom ik dit woord als eerste tegen. Weet jij wat het woord Ramsj betekent? Ik dacht bij Ramsj direct aan een vleesgerecht bij de buitenlandse slager…

Misschien is het vreemd dat ik als boekenwurm er nog nooit van had gehoord. Maar hé, je kan niet alles weten toch? Wat blijkt, Ramsj is in de boekenwereld een aanduiding voor partijen boeken die door de uitgever tegen sterk gereduceerde prijzen op de markt gebracht worden. Wikipedia bedankt!

Zoekende op Google naar leuke boekenwinkels in Utrecht kwam ik dus uit bij de Ramsj boekenwinkel van Steven Sterk, direct onder de Domtoren in Utrecht. Op de site staat de winkel beschreven als: “rustpunt in het midden van toeristisch Utrecht”.

Yvonne ontmoet Ramsj

Direct bij het betreden van de winkel ervaar je deze rust al. Op grote tafels liggen stapels met boeken te wachten op een nieuwe eigenaar. Zowel nieuwe boeken als boeken die door de uitgever ‘verramsjt’ zijn. De inrichting van de winkel is sober. Lichte muren, grote tafels met boeken erop, een enkele boekenkast. Hierdoor ervaar ik het gevoel van ruimte waarbij mijn aandacht volledig naar de boeken gaat. Ik loop in de winkel direct naar de Ramsj boeken om te kijken wat hier te vinden is. Nieuwsgierig geworden door dit concept wil ik weten of er boeken voor een leuke prijs te vinden zijn. En wat blijkt? Er is meer dan genoeg keuze. Al snel loop ik naar de hoek met kookboeken en voor ik het weet, heb ik meerdere leuke boeken te pakken. Qua prijs kun je zeggen dat ze de helft zijn van de oorspronkelijke verkoopprijs. Wanneer een uitgever besluit over te gaan tot ‘Ramsj’, wordt de vaste boekenprijs van geselecteerde titels definitief opgeheven. Een lagere verkoopprijs wordt dan bepaald, en het boek wordt dan opnieuw op de markt gebracht.

Het valt mij op dat er veel keus is. Redelijk recent uitgebrachte boeken kun je hier voor een leuke prijs scoren. Maar je kunt ook net dat exemplaar vinden waar je al lange tijd naar op zoek bent. Uiteindelijk maak ik de keuze om een nieuw bakboek aan te schaffen en een leesboek die mij door de lay-out direct aanspreekt.

Boeken scoren!

Voor ik de winkel verlaat loop ik nog langs de tafels met nieuwe boeken. Ik strijk met mijn hand over de vele stapels. Ook geniet ik van al die prachtige lay-outs die mij nieuwsgierig maken naar het verhaal achter de kaft. Ik weet mij in te houden en loop met mijn twee Ramsj boeken de winkel uit. Het drukke centrum van Utrecht in. Heel even wil ik mij weer omdraaien om de rust en het comfort van al die boeken weer op te zoeken. Maar ik loop door. Mijn twee nieuwe boeken stevig geklemd onder mijn arm. Nu al zin om thuis een kop thee te gaan zitten en te gaan lezen. Recensies volgen uiteraard!