De Verloren Woorden – Blogtour!

Het vinden van haar moeders dagboek heeft een grotere impact op Isabelle’s leven dan ze ooit kon vermoeden…

De Verloren Woorden

Als de problemen en zorgen zich maar blijven opstapelen, besluit Isabelle dat zij en haar dochter Milou dringend behoefte hebben aan een week echte vakantie. Ze gaan in op de uitnodiging van haar jeugdliefde Alex, die de twee heeft uitgenodigd om bij hem in Frankrijk de herfstvakantie door te brengen. Zeven jaar geleden heeft Alex het ouderlijk huis van Isabelle gekocht. Hierdoor draagt het huis voor Isabelle nu naast de nodige jeugdherinneringen, ook de herinneringen aan haar verleden met Alex.

Als de twee eenmaal in Frankrijk zijn gearriveerd, vertelt Alex Isabelle en Milou dat hij hen graag iets bijzonders wil laten zien. Hij gaat ze voor naar de zolderkamer en vertelt dat de loodgieter een paar weken geleden op zolder was om een lekkage te verhelpen, toen hij achter de schotten een verloren gewaande schat aantrof. Alex haalt een vierkant metalen kistje dat doet denken aan een ouderwetse koektrommel tevoorschijn. In dit kistje zit een oud, donkerrood boek; het dagboek van Isabelle’s moeder.

Zodra de drie in het dagboek beginnen te lezen, ontdekken ze dat de moeder van Isabelle heel ver is gegaan voor de ware liefde, te ver zelfs. Ook ontdekken ze geheimen die het leven van Isabelle volledig op zijn kop zetten…

Debuutroman

Auteur Machteld van Beek neemt je in haar debuutroman ‘De Verloren Woorden’ mee in een romantisch verhaal met een vleugje mysterie, wat in mijn ogen een zeer geslaagde combinatie oplevert. Van Beek maakt de lezer allereerst benieuwd naar de inhoud van het dagboek, niet alleen vanwege de mysterieuze kennismaking en relatie van de ouders van Isabelle, maar ook vanwege de reacties van familieleden op de vondst van het dagboek. Daarnaast maakt de auteur de lezer ook nieuwsgierig naar de opnieuw oplaaiende aantrekkingskracht tussen Alex en Isabelle, nu hun relatie eerder is stukgelopen vanwege Isabelle’s wens voor een tweede kind, wat met Alex onmogelijk is.

Met moeite weg te leggen

De fijne schrijfstijl en zeer beschrijvende manier van vertellen zorgen er voor dat je als lezer de personages in het boek goed leert kennen – niet alleen hoofdpersonages Isabelle, dochter Milou en jeugdliefde Alex zijn goed uitgewerkt en uitgediept, maar ook de andere personages in het boek krijgen voldoende aandacht. ‘De Verloren Woorden’ springt regelmatig heen en weer tussen het heden en het verleden, wat er voor zorgt dat niet alleen het verhaal van Isabelle, Milou en Alex gaat leven, maar ook de geheimen van Isabelle’s moeder echt tot leven komen.

Het enige wat naar mijn idee net iets meer benoemd mocht worden was de band tussen Isabelle en Alex, en dan bedoel ik niet de fysieke aantrekkingskracht, maar ik zal hem nu voor degene die het boek nog wil lezen nu niet verklappen. 😉 Op dit punt hadden de overwegingen van beide personages om toch tijdens hun jeugd al een relatie aan te gaan wat mij betreft nog wel iets meer uitgewerkt mogen worden. Desondanks kon ik het boek maar moeilijk wegleggen, omdat ik te benieuwd was naar de uitkomst van zowel het dagboek als de (hernieuwde) aantrekkingskracht tussen Alex en Isabelle.

Blogtour

De blogtour van ‘De Verloren Woorden’ loopt nog tot en met vrijdag 16 oktober. Morgen lees je de recensie van @femleest (op Instagram). 🙂

Uitgeverij Gopher en Machteld van Beek, bedankt voor de uitnodiging voor de blogtour, voor het vertrouwen en natuurlijk voor het exemplaar van ‘De Verloren Woorden’!