‘Pelléas en Mélisande’

‘Pelléas en Mélisande’ is een nieuw luisterboek verteld door Patrick Bernauw. Het is een vertelling van het oorspronkelijke toneelstuk ‘Pelléas en Mélisande’ van de Vlaamse schrijver Maurice Maeterlinck. Hij kreeg hiervoor in 1911 de Nobelprijs Literatuur. Het verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen maar zou net zo goed Fantasy kunnen zijn. Mooi en zeer vermakelijk!

Sagen en legenden

Het verhaal klinkt als een sprookje of een legende maar heeft sterke elementen van moderne, magische Fantasy. Zo is het bijvoorbeeld dagenlang donker en spelen de seizoenen een grote rol. Ook is de scheidslijn tussen het veilige kasteel en het woud gigantisch groot. De poort van het kasteel is zoals in vele sprookjes symbolisch: de grens tussen goed of kwaad, of donker en licht en zelfs tussen leven en de dood… Het taalgebruik is mooi en neemt je aan de hand mee door het verhaal. Patrick Bernauw vertaalde het toneelstuk en heeft er echt prachtige proza van gemaakt.

Begeleidende muziek

Door de muziek, waarmee ieder hoofdstuk begint, waan je je meteen al in een andere wereld en een andere tijd. Het klinkt middeleeuws maar dan in een New Age- en Ambient Lounge-jasje. Af en toe is de muziek er ook als achtergrondgeluid, zoals het krijsen van meeuwen bij de zee, het kabbelen van water bij de bron en spelende kinderen op het plein van het kasteel.

Muziek van: Naami Bandcamp

Het verhaal

Het verhaal gaat over Prins Golaud die op een dag tijdens de jacht verdwaalt in de donkere wouden en een huilend meisje bij een bron aantreft. Het meisje is jong, heeft blonde haren tot op de grond en vertelt tussen haar gesnik door dat zij Mélisande heet. Veel woorden heeft zij niet maar het is duidelijk dat zij bang is en Prins Golaud besluit dan ook haar mee te nemen naar het kasteel.

Alhoewel zij nog steeds één groot mysterie voor iedereen blijft, zijn Golaud en Mélisande een paar maanden later getrouwd en heeft de familie haar in hun armen gesloten. Prins Golaud is echter vaak weg maar gelukkig is er een halfbroer Pelléas die het erg goed met haar kan vinden. Ook de oude Koning Arkel, die op zijn sterfbed ligt, heeft vaderlijke liefde voor Mélisande.

Zij leefden nog lang en gelukkig?

Het sprookje is er niet één van rozengeur en maneschijn want het meisje blijft zich echter eenzaam en ongelukkig voelen en begrijpt dit zelf ook niet. Er bloeit een fijne vriendschap met Pelléas op die vanuit haar gezien vrij onschuldig is maar Pelléas klampt zich letterlijk en figuurlijk aan haar vast. Hier komt Golaud natuurlijk achter en er ontstaat een bittere strijd. Zij leefden niet lang en gelukkig… het sprookje heeft een triest en raadselachtig einde. Als lezer (of luisteraar) kun je hier zelf een nieuw verhaal van maken, of een vervolg…

Aanrader!

Ben je een dagje aan het luieren op de bank en heb je geen zin in de televisie of Netflix-series? Dan is dit luisterboek een aanrader. Vooral voor degenen die van sprookjes en Fantasy houden. Het voelt bovendien alsof dit verhaal jou persoonlijk wordt verteld. Patrick Bernauw doet dit met veel enthousiasme, overtuiging en liefde.