Nete – Lyne Uytterhoeven

Historische roman met een vleugje magie

Wie kun je om hulp vragen als je er alleen voor komt te staan en je alleen maar vijanden lijkt te hebben? En hoe bindt je de strijd aan met een duistere magische kracht die het op jou voorzien heeft?

In de jeugdroman ‘Nete neemt Lyne Uytterhoeven ons mee naar de middeleeuwen. De 13-jarige Nete moet zich staande houden in een maatschappij waarin ziekte, armoede en heksenvervolgingen het dagelijks leven beheersen. In een spannende tocht gaat ze op zoek naar haar afkomst en ontdekt ze dat ze over bijzondere krachten beschikt.

Op zoek naar het raadsel

Tijd: 1473, plaats: Hertogdom Brabant. Het verhaal begint als de vader van Nete overlijdt. Het meisje staat er dan alleen voor en ze moet vertrekken uit de stad Mol. In zijn afscheidsbrief heeft haar vader haar gevraagd naar Herentals te gaan om daar zijn medische instrumenten te verkopen aan heer Koenraedt, een bevriend geneesheer. Nete verblijft daar een paar dagen en sluit vriendschap met Anna, Koenraedts dienstmeisje.  Ook ontmoet ze er Jokke, een arme weesjongen die zich met stelen in leven houdt. Maar haar vader heeft Nete nog een geheimzinnige opdracht gegeven: “Ga op zoek naar de Verzoening der Netes. Daar woont iemand die me kent, van wie je het bewaarde zult ontvangen.”

Hekserij en zwarte magie

In de stad Lyre (het huidige Lier), waar de rivieren Grote en Kleine Nete samenvloeien, ontspint zich een spannend avontuur wanneer Nete gedwarsboomd wordt door de gemene soldaat Wolfert die haar beschuldigt van diefstal. Maar het is ook de plek waar Nete onderdak vindt bij Flien, een natuurgenezeres. Zij leert Nete meer over haar gave om mensen te kunnen helen. Maar deze vorm van ‘magie’ wordt door velen gezien als gevaarlijk en verward met hekserij. Dat de scheidslijn tussen goede en slechte magie heel dun is ervaart Nete aan den lijve als ze geconfronteerd wordt met de Zwarte Raaf, een heks die overal dood en verderf zaait en het op Nete gemunt heeft. Op de vlucht voor de wraakzuchtige Wolfert en de duistere krachten van de heks, vlucht Nete naar Loeven (Leuven). Maar ook daar is ze allesbehalve veilig.

Spanning in historisch sausje

‘Nete’ is een spannend boek voor kinderen vanaf een jaar of dertien. Het verhaal is vlot geschreven en Uytterhoeven slaagt erin de spanning goed vast te houden. De lezer krijgt niet alleen een spannend verhaal voorgeschoteld, maar leert en passant ook veel over hoe de middeleeuwse maatschappij eruit zag. In een periode waarin de pest heerste en oogsten mislukten, wees men al snel met een beschuldigende vinger naar iedereen die maar een beetje anders was. Heksenvervolgingen en heksenverbrandingen waren aan de orde van de dag. Het was een harde en vaak ook oneerlijke maatschappij met grote verschillen tussen arm en rijk.

Oud en toch ook modern

De thema’s die in het boek aan de orde komen zijn niet voorbehouden aan de middeleeuwen. Argwaan, angst en wraak zijn helaas van alle tijden. En daarmee is het verhaal in zekere zin tijdloos. Voor de liefhebbers van historische romans en die van boeken over magie is ‘Nete’een aanrader.

Ook van deze schrijfster: