Neem nooit een beste vriend

Voor wie het nog niet wist: opgroeien gaat met horten en stoten en het leven van een puber kan knap lastig zijn. In het boek Neem nooit een beste vriend neemt Erna Sassen je op een fantastische manier mee in de belevingswereld van jongeren. Herkenbaar, soms confronterend, bij vlagen droogkomisch en altijd recht voor zijn raap. Een mustread voor alle jongeren die lezen maar saai vinden.

Recensie Neem nooit een beste vriend

Neem nooit een beste vriend vertelt het verhaal van Joshua die zijn weg moet zien te vinden op een nieuwe school. Sergio lijkt in eerste instantie totaal geen vriend te zullen worden:

“Iemand die eruitziet als het opperhoofd van een criminele motorclub en die iedereen die hem in de weg loopt op zijn bek timmert of laat timmeren door zijn knechtjes, moet wel een enorme lul zijn. “

Toch wordt uitgerekend Sergio zijn nieuwe beste vriend.

“Na drie weken uitlachen, duwen, stompen, slaan en fietsbanden leeg laten lopen, pakte Sergio mijn schetsboek af. Vanaf die tijd ging het steeds beter tussen ons.”

Het is Joshua’s tekentalent die de twee jongens bij elkaar brengt. Maar dan gebeurt er iets wat de vriendschap op scherp zet. Net op het moment dat Lindsey Joshua’s leven binnenwandelt. De verleidelijke, uitdagende en ongrijpbare Lindsey : ze wil wel voor hem model zitten zodat hij haar kan tekenen.  Maar deze nieuwe vriendschap brengt Joshua in totale verwarring.

“Toen ze naar huis ging, omhelsde ze me op haar prettig zachte manier en fluisterde ze in mijn oor:
“Ik vind jou ECHT aardig.’
Wat waarschijnlijk een groot compliment was, maar ik kon alleen maar denken:
Heb ik weer.
BFF met Lindsey
Mooiste meid van Noord-Holland en omstreken.
Vandaar:
NEEM GEEN BESTE VRIEND als je op iets anders uit bent.”

Actuele onderwerpen

In het boek komen uiteenlopende onderwerpen aan de orde, zoals kunst, seksualiteit, vriendschap, sociale media en mentale gezondheid. Daarbij gaat Erna Sassen geen gevoelig thema uit de weg. Zo blijkt Sergio als sekswerker flink wat geld te verdienen, kijkt Dylan graag naar porno en lijkt Lindsey zich bewust als hoertje te willen gedragen. Maar niet alles is zoals het lijkt. Joshua komt erachter dat bijna iedereen (net als hijzelf) een geheim met zich meedraagt. Iets waarover ze liever niet praten.

Bijzondere schrijfstijl

Door de directe schrijfstijl word je als lezer direct meegesleurd in de draaikolk van verwarring, onzekerheden en stoerdoenerij waarin Joshua zich bevindt. Het hele boek door “hoor” je hoe hij tegen alles aankijkt. Sassen gebruikt daarbij echte jongerentaal, inclusief afkortingen, scheldwoorden, observaties, frustraties en humor. Vooral ook door de manier waarin de dialogen en gedachtes typografisch zijn vormgegeven ( Grote letters om kracht bij te zetten; kleine letters om te nuanceren ) versterken de impact van wat er gezegd wordt.

Geweldige illustraties

Als ik het dan toch over de bijzondere vormgeving heb; in het boek zijn veel fraaie illustraties opgenomen van Martijn van der Linden. Hij kroop in de huid van Joshua en maakt op een knappe manier emoties en gevoelens zichtbaar.

Illustratie uit Neem nooit een beste vriend

Een echte mustread

Neem nooit een beste vriend is een indrukwekkend boek. Het maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar zonder opgeheven vingertje. Alles zie je door de ogen van jongeren en dat maakt het verhaal puur en authentiek. Ik vind het boek uitermate geschikt voor kinderen in de ingewikkelde leeftijd van 14 jaar en ouder. En voor alle pubers die lezen maar saai vinden, zou ik willen zeggen: ‘Dit boek bewijst het tegendeel!’