Mees Kees Hoppa – Mirjam Oldenhave

Een hond die zich niet laat commanderen, een knorrige tuinman, de voedselbank en stakende juffen, dat zijn de ingrediënten voor het nieuwste deel uit de reeks over de populairste stagiair van Nederland, Mees Kees. Daarmee voegt schrijfster Mirjam Oldenhave weer een nieuw deel toe aan wat met recht een echte klassieker in de Nederlandse kinderliteratuur mag heten.

Dat de serie over de stagiair heel populair is bij kinderen blijkt wel uit het feit dat er een televisieserie en meerdere films op de boeken gebaseerd zijn. Deze maand draait de vijfde Mees-Keesfilm ‘Mees Kees in de wolken’ in de bioscoopzalen.

Oude vertrouwde gezichten

Mees Kees Hoppa! bevat weer een heleboel vertrouwde elementen. De populaire meester-die-het nog-moet leren Kees, Tobias en de bonte mix van kinderen uit groep 6b. Zo zijn er de slimme, de brutale, de drukke en de stille leerlingen en natuurlijk ook het mooiste meisje van de klas: Hasna, waar Tobias stiekem verliefd op is. En ook de directrice van de school, mevrouw Dreus, ontbreekt niet in de line-up.

Nieuwe personages en actuele situaties

Maar er zijn ook een paar nieuwe personages. Zo maken de leerlingen kennis met de knorrige meneer Kelderman. Deze tuinman weet naarmate het verhaal vordert de harten van de kinderen te veroveren, en ontpopt zicht uiteindelijk tot een onmisbaar teamlid van de circusploeg.

Mirjam Oldenhave heeft ook actuele thema’s in het boek verwerkt. Zo staken de juffen voor beter onderwijs en is er een fancy fair voor het goede doel: de voedselbank.

Fancy fair voor de voedselbank

De klas van Mees Kees stort zich vol overgave op de fancy fair die de school organiseert. Iedere groep verzint iets leuks en de opbrengst gaat naar het goede doel: de voedselbank.  Tobias schaamt zich ervoor dat hij en zijn moeder regelmatig bij de voedselbank komen. Maar Mees Kees weet hem zover te krijgen dat hij het aan de klas durft te vertellen.

“Als jij het durft te vertellen, durf ik voor de klas te zingen.”

Circus Hoppa

Groep 6b verzint voor de fancy fair een heuse circusvoorstelling, compleet met acrobaten-nummers, een clownsnummer en een boeienkoning. Tobias zal met Hasna een speciale act opvoeren door Harley, de hond van Mees Kees, op commando kunstjes te laten doen. Iedereen zet zijn beste beentje voor, zelfs meneer Kelderman die zich als decormaker onmisbaar heeft gemaakt. Alles lijkt op rolletjes te lopen, totdat meneer Kelderman in het ziekenhuis belandt en groep 6b zich terug moet trekken voor de fancy fair.

Meesterverteller

Mirjam Oldenhave weet zich als een echter meesterverteller heel goed in te leven in de belevingswereld van kinderen. Ze kan de sfeer en dynamiek van een schoolklas met veel humor beschrijven. Ieder kind heeft zo zijn eigen kenmerken, streken of onzekerheden. Oldenhave weet al die typerende kenmerken op zo’n manier te vertalen dat het voor kinderen begrijpelijk is:

“Gelukkig hebben we een Dreus-vertaalmachine in onze klas en dat is Aukje. (…) Aukje heeft een onzichtbare schotelantenne op haar hoofd, daarmee vangt ze alles op wat andere mensen voelen.”

Lekker leesbaar

De boeken van Mees Kees zijn geschikt om zelf te lezen door kinderen vanaf een jaar of 8. Niet alleen het taalgebruik, maar ook de hele lay-out is erop gericht om het lezen makkelijk te maken. De bladspiegel is klein, de marges groot en er staan veel mooie illustraties van de hand van Rick de Haas in. Daardoor is het boek ook geschikt voor kinderen die wat meer moeite hebben met lezen. En natuurlijk is Hoppa ook een fantastisch boek om uit voor te lezen. Een echte aanrader dus!

De verhalen van Mees Kees zijn sinds al sinds het jaar 2006 een groot succes en uitgeven in zowel boekvorm, e-book en ook als luisterboek. Het complete overzicht bij Bol.com vind je HIER.

De verhalen van Mees Kees zijn ook verfilmd. Een overzicht van DVD en Blue-Ray bij bij Bol.com vind je HIER.

Mees Kees in de Wolken, 11 december 2019 in de bioscoop