Lady – Claudia Piras

Handboek van de klassieke damesmode

Het boek Lady, handboek van de klassieke damesmode is een uitgave uit 2002, een vertaling van het boek ‘Die Lady, handbuch der klassischen damenmode’ door Claudia Piras uit 2002.

Alsof het uit de jaren tachtig komt

Dat het een uitgave uit 2002 is verraste mij omdat het boek oogt alsof het uit de jaren tachtig komt. Dit komt vooral door de foto’s, teksten en oubollig lay-out. Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de foto’s veelal van oudere advertenties zijn waarvan de copyrights niet meer te achterhalen zijn.

Een hoop vermoedens, maar het verklaard wel waardoor dit boek van slechst 17 jaar oud, een stuk ouder lijkt en ook regelmatig is te vinden in kringloopwinkels of tweedehands op bol.com. (De nieuwe uitgaven zijn natuurlijk ook gewoon te koop, dat weet je in ieder geval zeker dat het boek heelhuids is en er geen aantekeningen in zijn gemaakt.)

Tijdloze klassiekers

Voor vrouwen die vooral van tijdloze, klassieke mode(merken) houden is dit boek een mooie handleiding of eerlijk gezegd vooral veel achtergrondinformatie. Een handleiding hebben we natuurlijk niet echt nodig om onszelf stijlvol te kleden, want met de klassiekers, die uitgebreid in het boek worden besproken, sla je niet snel de plank mis.

Altijd goed

En al zou je voor een tuttig twinset gaan; boven een jeans, trenchcoat jas erover en een paar mooie sneakers eronder, niet te vergeten een prachtige Hèrmes Birkin of Chanel-tas erbij, altijd goed… Jaren tachtig, 2002 of nu? Het maakt niet uit, deze modeklassiekers hebben bewezen dat ze er mogen zijn, én blijven.

Wat zijn eigenlijk klassiekers?

De associatie van ‘klassieke’ mode heeft toch vaak iets tuttigs. Een vrouw met een knielange geruite rok, effen trui erover en blouse eronder. Platte schoenen en een haarspeldje….

Gelukkig toont dit boek aan dat het beeld van klassieke mode echt wel wat ruimer en moderner is dan het tuttige vooroordeel. Van casual, tot outdoorkleding, van sportkleding tot mooie sneakers. Tijdloos ‘klassiek’ is mode die niet onderhevig is aan de snelheid van de commercie maar zich heeft bewezen langer dan een paar decennia mee te kunnen gaan. Sommige items worden zelfs met de jaren ‘Collectors items’ zoals de beroemde Chanel tassen, Cartier horloges, Hèrmes sjaals, Barbour waxjassen en handschoenen van Aigner. Zo nog vele voorbeelden in dit boek, zonder dat het irritante reclame wordt. 

Tijdloos = duurzaam

Waarom ik dit boek eigenlijk heel leuk vind, is niet eens zozeer vanwege de mooie klassiekers en de achtergrondinformatie, maar vooral ook omdat het laat zien dat mode tijdloos mooi kan zijn. Geen enkele vrouw hoeft de mode op de voet te volgen om goed voor de dag te komen. Koop een paar basics en je kan er eindeloos mee variëren. Bovendien heb je helemaal niet veel nodig. Een paar mooie jassen, schoenen, jeans, truien, een handtas en mooie kwaliteitshandschoenen en je kunt jaren vooruit.

Sommige items gaan zelfs een leven lang mee. Wég met de verspilling, wég met goedkope rommel die na drie keer wassen al stuk is. Niet dat dit boek hiervoor pleit, maar de achterliggende gedachten van tijdloze mode is een prima insteek.

Bont

Enige minpuntje vind ik, als dierenliefhebber, de pagina’s over bont. De foto’s zijn achterhaald, de tekst ook. Bont is allang geen statussymbool meer en oogt eerder goedkoop dan chique.

Mag het iets moderner?

Dit mooie rode bijna vierkante boek met glossy pagina’s, zou nóg beter kunnen zijn in een nieuwe uitgave met een iets modernere toon. Groen, duurzaam, tijdloze klassiekers die niet eens zozeer poepieduur hoeven te zijn, maar ‘gewoon’ goed. Idee? Claudia Piras en Bernhard Roetzel? Ik weet zeker dat dit boek dan geliefd zal zijn bij velen, en niet alleen van mijn generatie (vijftigers) maar ook voor jongere generaties die ook graag voor tijdloze  – duurzame – damesmode gaan, maar dan wel iets minder ‘klassiek’.