Origineel familieverhaal

Klavers, Edelweiss & Sachertorte van Marieke Douwes-Fransz vertelt het verhaal van Viola en haar familie. En die wil je zeker leren kennen!

Cover Klavers, Edelweiss & Sachtertorte

Een verrassing uit het verleden

Klavers, Edelweiss & Sachertorte begint als Viola wakker wordt in het bed van Jochem. Ze is de nacht daarvoor met hem naar huis gegaan, iets dat ze normaal niet doet. De twee krijgen een relatie, die onder hoogspanning komt te staan als Jochem op een heel ingrijpende manier te maken krijgt met een vorige relatie, die al lang over is. Hij blijkt twee zoontjes te hebben. Niet alleen Jochem weet niet meteen wat hiervan te denken, ook Viola is compleet in de war. Ze vlucht weg van Jochem en gaat naar haar ouders, haar veilige haven. Maar dan vertellen Viola’s ouders haar dat ze niet hun biologische dochter is. De vrouw die Viola heeft opgevoed is eigenlijk haar tante, de zus van haar biologische moeder. Die is overleden toen Viola nog een baby was.

Zoektocht naar haar herkomst

Viola is verbijsterd. De man waarvan ze dacht dat hij haar vader is, blijkt helemaal geen bloedverwant te zijn. Haar zus Madelief is niet haar zus, maar haar nichtje. Na even twijfelen wil Viola wel meer weten over haar herkomst. Samen met Jochem reist ze naar Salzburg, waar ze geboren is. En waar haar biologische moeder begraven ligt. Ze ging al eerder naar Salzburg met haar zus Madelief, maar toen wist ze nog niets van de geschiedenis van haar biologische moeder. Viola bezoekt het kerkhof en het geboortehuis van zowel haar moeder als haar tante. De huidige bewoners hebben nog een onverwachte verrassing voor haar… Uiteindelijk leidt Viola’s zoektocht haar ook nog naar Ierland. Hoe en waarom precies, dat kun je zelf lezen in dit mooie debuut!

Familiegeheimen

Klavers, Edelweiss & Sachertorte staat bol van de familiegeheimen, zowel uit de familie van Viola als die van Jochem. Douwes-Fransz laat zien dat ondanks deze geheimen de families heel hecht zijn en dat geheimen binnen een familie op een zeker moment toch uitkomen. Dat zorgt in het boek soms voor ongemakkelijke momenten, maar uiteindelijk voor een steeds sterkere familieband. Of zoals Marieke het zelf op de voorkant formuleert ‘Een roman waarin de liefde voor familie krachtiger blijkt dan ooit.’ Je leert beide families door alle onthullingen en de reacties erop goed kennen. Mijn favoriete personages? Madelief en de oma van Jochem. Wat een heerlijke vrouwen!

Veel verschillende personages

Een minpuntje? De hoeveelheid personages. Ik snap dat je in een familieroman al snel wat veel personages zult hebben, maar sommige personages hadden maar een zeer beperkte rol. Van mij had het boek dan ook dubbel zo dik mogen zijn, zodat alle personages ook voldoende aandacht hadden gekregen. Want Douwes-Fransz schetst ook als ze een personage maar kort opvoert meteen een beeld van iemand. En dan wil je dat personage beter leren kennen. Daar was nu soms geen ruimte voor. Daardoor zorgen sommige personages eerder voor afleiding dan dat ze iets toevoegen aan het centrale verhaal. Een andere oplossing: geef een aantal personages een eigen boek! Te beginnen met de zus van Viola, Madelief. Over haar eigen zaak Kop en Schotel (briljante naam trouwens) zou ik veel meer willen weten.

Prachtige beschrijvingen en onverwachte wendingen

Het zal je misschien niet verbazen: als een boek (deels) speelt in Oostenrijk, dan wil ik het gewoon lezen. Zelfs als het een genre is dat ik normaal minder snel zal oppakken. Zoals de titel van deze recensie al suggereert is Klavers, Edelweiss & Sachertorte een familieverhaal, met redelijk wat feel good elementen. Dat is meestal niet mijn genre. Maar ja, die link met Oostenrijk hè, die maakte me toch enorm nieuwsgierig. Marieke heeft me niet teleurgesteld. Klavers, Edelweiss & Sachertorte is een ontzettende origineel verhaal, met onverwachte wendingen. En: met echt prachtige beschrijvingen van de emoties van mensen, maar ook van de omgevingen in het boek. Het was het perfecte boek om even weg te dwalen uit de donkere, druiligere decemberdagen in Nederland.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw volgende boeken Marieke; je hebt een prachtig verhaal verteld dat zeker smaakt naar meer. Hopelijk laat je ons niet te lang wachten!