Kinderen van de Zagros

Wanneer een Koerdische prinses onverwachts wordt gekozen als de opvolger van de koning, staat ze voor een dilemma: de troon bestijgen en uitgehuwelijkt worden of het onbekende tegemoet treden? Ze besluit te vluchten, wat tot rijke levenslessen zal leiden.

De Zagros

Het boek bestaat uit drie delen, wat het verhaal ook wel beter te begrijpen maakt. In de verschillen de delen komen verschillende mythische figuren tot leven, om later zelfs nog een bezoekje te brengen aan de andere delen van het verhaal. Dit maakt het boek weer 1 mooi geheel.

In het eerste deel is de prinses niet van plan om de troon te bestijgen en besluit te vluchten. Maar wel in de bescherming van een dappere, trouwe krijger. Natuurlijk laat de koning zijn dochter niet zomaar vertrekken en besluit haar op te sporen. Wat ze niet heeft kunnen voorspellen is dat deze gedwongen reis haar dappere, trouwe krijger duur kan komen te staan. Toch is het de moeite waard geweest. De vlucht is erg betekenisvol geworden.

In het tweede deel wordt de prinses weer terug naar het paleis gebracht. Ze heeft moeite om hier weer te aarden, al wordt wel van haar verwacht dat ze aan de toekomst denkt. Waar de prinses mee bezig is, is vrede voor haar eigen volk. De ervaringen uit haar reis hebben haar aan het denken gezet. Ook kom je als lezer te weten hoe het volk van de Zagros is ontstaan, wat een bijzonder verhaal is.

In het derde deel komen alle verhalen bij elkaar en volgt een spannende ontknoping van het boek.

Koerdische cultuur

’Kinderen van de Zagros’ is ondergedompeld in de Koerdische cultuur. Vol mythen en folklore is dit een boek met levenslessen. Niet alleen voor de prinses, maar ook voor de lezer. Zoals veel mythen en folklore zijn de verhalen in dit boek niet realistisch. Toch worden ze door de auteur zo mooi verweven in het verhaal dat het in de beschreven wereld allemaal klopt.

Uiterlijk

Afgaand op het omslagontwerp, het formaat van het boek en de grootte van de letters dacht ik even dat dit boek een kindersprookje zou zijn. Toch is ‘Kinderen van de Zagros’ een boek voor volwassenen. Voor selfpublishers zou dit wel een tip kunnen zijn: zorg dat het volledige uiterlijk past bij je doelgroep. Hierdoor zal je boek beter gevonden kunnen worden. Eenmaal aan het lezen kon ik dit gemakkelijk loslaten en kon ik me lekker verliezen in het verhaal.

Ondanks dat de cover van het boek me niet meteen aansprak, merkte ik dat ik tijdens het lezen steeds even het boek dichtklapte om te kijken. Alles op de afbeelding heeft betekenis. In één afbeelding is eigenlijk het hele verhaal weergegeven. Dat vind ik wel een mooie verrassing!