‘Jaag je ploeg over de botten van de doden’

‘Jaag je ploeg over de botten van de doden’ is geschreven door Olga Tokarczuk en vertaald door Charlotte Pothuizen en Dirk Zijlstra. Een parel van een boek en genomineerd voor de International Booker Prize. Olga is niet alleen schrijfster maar ook activist en een publieke intellectueel.

Bijzondere cover en beschrijving

Op de omslag staat: ‘Feministische ecothriller over gekte, de rechten van dieren en gemarginaliseeerde mensen en de hypocrisie van traditionele religie.’ Dit in combinatie met de interessante cover maakt mij nieuwsgierig en bij voorbaat enthousiast.

Rust en stilte op de Poolse hoogvlakte

Het boek is echter een rustig boek en het gaat over een oudere dame, de excentrieke zestiger Janina Duszejko, die in een afgelegen dorpje woont in the middle of nowhere. Het verhaal vangt aan als een buurman haar s’ avonds uit haar bed haalt. Een buurtgenoot is gestorven en ze moeten samen in actie komen. Ze zorgen dat de buurtgenoot er netjes bij ligt en bellen de politie. Hij blijkt gestikt in een botje van een ree. Volgens Janina is dit de wraak van de ree die werd geschoten en opgegeten. De buurtgenoot was een fanatieke jager en stroper…

Astrologie en poëzie

Janina is een bijzondere vrouw. Ze houdt er vele vreemde ideeën op na en leest de natuur en mensen via haar kennis over de stand van de sterren. Ze vertaalt poëzie en geeft af en toe les op een plaatselijk schooltje. Maar ze vult vooral haar dagen met het in de gaten houden van woningen, van mensen die er alleen maar een paar weken per jaar in de zomer zijn. Haar dagelijkse controles combineert zij met lange wandelingen door de bossen en over de hoogvlakte.

Haar liefde voor dieren is groot en haar haat tegen jagers is nog groter. Als er over een paar maanden verspreid verschillende lijken worden gevonden van mannen die allemaal bij de plaatselijke jachtvereniging hoorden, weet Janina het zeker: die dieren vechten terug!

Lezer let op!

Sommige boeken zijn zo opgebouwd dat je meteen al tot in je tenen aanvoelt dat het mis gaat. ‘Mijn allerliefste schat’ is hier een voorbeeld van, maar ook de Nederlandse bestseller ‘Mijn lieve gunsteling’ van Marieke Lucas Rijneveld. Vanaf pagina één word je het verhaal in gesleurd en blijf je lezen omdat je in een stroomversnelling naar een climax of anti-climax terecht komt.

‘Jaag je ploeg over de botten van de doden’ is geniaal

‘Jaag je ploeg over de botten van de doden’ is het omgekeerde. Het boek leest rustig, zelfs traag en je geniet van de filosofie van de opstandige oude vrouw, haar sobere leven en vooral van de natuur in het mooie Polen. Maar in de laatste twee hoofdstukken schrik je omdat het blijkt dat je als lezer hebt zitten slapen. Er is van alles tussen de regels door gebeurd, dat je niet in de gaten had. Het einde is zeer verrassend en zelfs geniaal.

Dit boek is echt een prachtig boek en ik ga het ongetwijfeld nog een keer lezen. En beter opletten…

Boeken genoemd in deze blog:

• Boekrecensies: Marga van der Vet vertelt over haar blog :